Cum să implementezi cu succes o strategie de business în afacerea ta

cover webinar 11.0424 1
Cum să implementezi cu succes o strategie de business în afacerea ta 3

Ai crescut suficient de mult încât, de acum înainte, orice decizie are un impact care se măsoară în sute de mii de euro. În plus sau în minus.

De la un anumit moment, ai nevoie de o strategie de dezvoltare care să te asigure că îți poți păstra și crește valoarea pe care o livrezi clienților și că creșterea firmei tale este controlabilă și controlată.

Vine un moment în care vrei să vezi viitorul afacerii tale pe termen lung. Și atunci ai nevoie de o strategie de business.

De ce oricine poate implementa o strategie de business însă foarte puțini o pot face cu succes

Un antreprenor, un manager, nu are nevoie să știe neapărat management strategic pentru a-și conduce compania cu succes. Deși e un skill deloc de neglijat – mai ales în zona executivilor de profesie – competența de management strategic, ca și cea de management financiar sau de project management este o competență care poate fi ”cumpărată”. Pur și simplu îți iei un consultant care te poate ajuta cu asta.

Așadar, oricine poate începe să implementeze o strategie de business în propria companie. Însă foarte puțini ajung să o facă și cu succes. De ce?

Față de alte skills-uri, managementul strategic are două lucruri care îl fac special și care, foarte frecvent, nu sunt considerate importante. Și care apoi ”se răzbună” prin proiecte eșuate.

Cele două extrem de importante caracteristici ale strategiei de business sunt cele de mai jos:
1.Strategia are impact imediat, integrat și integral: Tot ce se întâmplă în strategia de business are impact imediat și global asupra întregii companii
2.Strategia de business înseamnă fundamental schimbare de business: Tot ce faci în strategia de business înseamnă practic să îți asumi că schimbi procese, roluri și chiar oameni.

Două fraze despre fiecare, mai jos.


Înscrie-te la webinarul ”Cum te pregătești pentru a implementa o strategie de business în compania ta?” joi 11 aprilie ora 18:00

Screenshot 2024 04 08 at 12.06.41
Cum să implementezi cu succes o strategie de business în afacerea ta 4

Strategia are impact imediat, integrat și integral

Ca antreprenor sau manager trebuie să înțelegi că orice schimbare pe care o faci în afacere va avea impact asupra întregii afaceri. Aici nu există decizii izolate și nici neimportante. Ce faci în zona de financiar se vede imediat în zona de vânzări și marketing și tot ce schimbi în zona de producție, se reflectă imediat în financiar.

Dacă vrei cu adevărat o strategie de business, ca antreprenor sau manager trebuie să îți cunoști în primul rând extrem de bine propriul business.

Poate părea trivial însă, de fiecare dată când am un proiect de strategie de business, în etapa de diagnoză de business, atunci când facem analiza afacerii, sunt surprins de câte ori antreprenorii și managerii sunt surprinși de datele concrete ale afacerilor lor.

Principala cauză pentru care antreprenorii ratează strategiile de business este că nu își cunosc foarte bine afacerea înainte de a începe o strategie de business.

Strategia de business înseamnă în mod fundamental schimbare

Să fim sinceri: strategia de business nu este optimizare de business. Când vrei strategie de business nu ai nevoie doar de a face un pic mai bine ceea ce faci deja. Strategia de business înseamnă să faci altfel de lucruri sau să faci altfel lucrurile pe care le făceai până atunci.

Strategia de business înseamnă să schimbi afaceri, procese, oameni. Înseamnă să îți asumi ca și antreprenor rolul de lider al schimbării. Și să vrei asta.

Și o strategie de business mai are nevoie de ceva: de un obiectiv clar. Trebuie să știu cum este afacerea mea acum și, mai ales să știu și cum vreau să devină.

Acesta este practic brief-ul pe care, ca antreprenor sau manager, îl poți livra imediat, fără multe discuții, oricărui consultant de strategie de business cu experiență. Și acesta, pe baza acestui brief, poate începe lucrul.

Însă majoritatea antreprenorilor au probleme în a înțelege că strategia de business schimbă o afacere. Și au probleme în a-și asuma rolul de transformare a afacerii respective. În schimb, așteaptă ca lucrurile ”să se întâmple”.

Dacă vrei cu adevărat o strategie de business, ca antreprenor sau manager trebuie să îți dorești schimbarea afacerii și să îți asumi rolul de transformare a acesteia.

Majoritatea ideilor strategice geniale mor între slide-uri de power point sau în grafice din excel pentru că antreprenorii vor rezultate fără să își asume schimbarea afacerii care poate duce la acele rezultate.

Deci, până la urmă, cum implementezi o strategie de business?

Până acum am vrut să îți spun că, dacă ești antreprenor sau manager și vrei să implementezi o strategie de business, sunt trei lucruri pe care trebuie să le ai:
1.O foarte bună cunoaștere a afacerii tale
2.Dorința reală de schimbare și asumarea rolului de transformator al afacerii
3.Un obiectiv de business clar (și SMART dar mai ales SENSE)

Într-o formă sau alta, ai nevoie de ele. Fără ele, strategia afacerii tale va fi rămâne doar un teanc de hârtii.

Este drept că fiecare dintre aceste elemente pot fi detaliate, clarificate și concretizate cu un consultant. Dar tu, ca antreprenor, trebuie să le ai și să le vrei. Consultantul te ajută doar să le clarifici și să le pui într-o formă concretă și acționabilă.

Dar dincolo de acest lucru și odată ce ai aceste condiții minim necesare sunt îndeplinite, ai 5 etape prin care trebuie să treci pentru a te asigura că implementezi cu succes o strategie în compania ta:
1.Faci o diagnoză de business solidă
2.Îți clarifici obiectivele de business
3.Îți pregătești echipa și organizația pentru execuția strategiei
4.Îți faci un management al execuției strategiei ca pentru orice alt proiect
5.Îți iei un suport extern care să te ajute în managementul strategic

În această ordine, disciplinat și cu răbdare și pe îndelete. Pur și simplu ”by the book”. Fără inovații și fără scurtături. Dacă vei face aceste lucruri, ca și antreprenor, șansele tale ca strategia pe care o implementezi să aibă succes vor crește exponențial. Și, implicit, vor crește și șansele firmei tale de a se transforma și de a crește la un alt nivel.

Dar ce înseamnă fiecare dintre aceste etape în parte? Din nou, câteva fraze pentru fiecare în parte.

Pasul 1: Diagnoza de business

Nu există strategie de business serioasă fără o cunoaștere foarte clară a afacerii. Leadership, sisteme, competențe cheie, sisteme, management financiar, vânzări, clienți și marketing, piață și concurenți.. toate aceste lucruri trebuie clar definite și aliniate.

La finalul acestui proces ar trebui să ai un model de business clar al afacerii tale și o situație clară a punctelor tale slabe dar, mai ales, a punctelor forte.

Personal, folosesc cu succes de peste 10 ani diagnoza de business bazată pe metodologia McKinsey 7S (pe care am actualizat-o recent la 7s+D).

Așadar, prima dată lucrează cu un consultant și fă-ți o diagnoză de business solidă. Îți garantez că va fi de folos și te va ajuta să îți înțelegi mult mai bine propria afacere (și dacă nu știi cum să faci asta, putem oricând discuta despre asta într-o sesiune gratuită de consultanță)

Pasul 2: Obiectivele de business

După ce știi clar cum este afacerea ta, trebuie să îți fie clar cum vrei să fie afacerea ta mâine.

Ai nevoie de obiectiv de business bine articulate, clar susținute de cifre concrete și în care spă crezi cu adevărat. Ai nevoie de obiective SMART dar și de obiective SENSE.

Pe baza datelor din diagnoză îți va fi destul de ușor să îți dai seama ceea ce nu vrei 🙂 Însă probabil te va putea ajuta un coach de business să îți clarifici obiectivele pe termen lung.

De asemenea, vorbește cu echipa ta. Vorbește cu oamenii care sunt vechi în firmă și care cunosc organizația, vorbește cu oamenii care stau pe lângă clienți și îi cunosc foarte bine, vorbește cu clienții și cu furnizorii. Ei îți pot spune lucruri pe care nu le știi.

De multe ori, o cercetare de piață poate ajuta foarte mult în acest moment. De fiecare dată cercetările calitative au dat direcțiile potrivite în strategia de business și ne-au scutit de mult timp și resurse pierdute. Îți recomand să te gândești la asta.

Pasul 3: Strategia de business

După ce ai diagnoza de business și un obiectiv de business clar, poți discuta cu un consultant de strategie de business. El îți poate da perspective noi și, adesea, mult mai bune decât cele pe care tu le ai din simplul motiv că a lucrat la zeci de proiecte și cunoaște mult mai bine cele mai potrivite soluții pentru tine ca să ajungi la obiectivele pe care le vrei.

Personal îmi place să spun că am greșit în atât de multe proiecte de strategie de business încât acum am ajuns să știu cum să implementez o strategie de succes. De aceea ai nevoie și tu de consultanți: pentru experiență.

De asemenea, nu uita că strategia este schimbare. Deci vei face lucruri pe care nu le-ai mai făcut până atunci și vei folosi probabil instrumente de lucru și metodologii pe care nu le-ai mai folosit până atunci.

De aceea ai nevoie de un consultant: să îți spună ce ai de făcut în momentele în care tu nu știi ce ar trebui făcut și cum.

Pasul 4: Pregătirea echipei și organizației

Strategia de business de succes nu se face în biroul tău în întâlniri unu-la-unu cu consultantul tău. Strategia e o muncă de echipă și dacă nu ești gata să lucrezi cu o echipă îți pot spune de pe acum că strategia ta va eșua.

Așadar, chiar dacă ai toate datele business-ului tău foarte clare, chiar dacă știi în detaliu ce obiective ai și cât de mult vrei să realizezi, chiar dacă ai deja întreaga strategie definită, tot trebuie să mai aștepți puțin și să îți aduci și echipa în proiect.

Adesea, este nevoie doar de câteva întâlniri pentru a clarifica strategia. Uneori însă este nevoie de câteva săptămâni de training și de familiarizare a lor cu regulile managementului strategic și cu instrumentele de lucru.

Tot ce îți pot promite însă este că, dacă faci acest lucru, vei avea plăcuta surpriză de a identifica noi resurse, oportunități și oamenii tăi vor veni cu siguranță cu noi perspective asupra întregului proiect. Și, de cele mai multe ori, aceste perspective sunt mai folositoare decât cele stabilite între cei patru pereți ai biroului tău.

Pasul 5: Managementul proiectului și suport extern

Disciplina de a executa ceea ce am planificat este însă cea mai importantă. Și aici ai nevoie să fii liderul de care afacerea ta are nevoie pentru a se transforma. Dacă reușești să susții acest efort disciplinat de a executa pur și simplu lucrurile din strategie, totul se va derula foarte bine. Dacă nu, nu 🙁

Și mai ai nevoie aici de consultantul care să fie alături de tine și de echipa ta atunci când lucrurile devin cu adevărat neclare și începi să pășești în zone necunoscute și nesigure pentru tine.

Deci păstrează-ți alături consultantul, fii suport pentru echipa ta și lucrează cu un manager de proiect obișnuit cu disciplina execuției lucrurilor la timpul și la calitatea de care e nevoie în strategie.

În loc de final

Strategia de business poate fi ceva care îți transformă radical compania sau poate fi o teribilă piedere de timp și bani. Adevărul este că doar tu poți face diferența în acest caz. Și de tine, ca antreprenor sau manager, depinde succesul unei strategii de business.

Vestea bună însă este că poți face lucrurile să se întâmple așa cum vrei tu și una dintre soluții este să urmezi pașii de mai sus.

Îți doresc să ai transformarea afacerii pe care ți-o dorești cu adevărat!