Înainte de a fi SMART, ai nevoie de obiective de business care să fie SENSE

reflexie salt peste lac

Nu există strategie de business fără obiective bine definite și, mai ales, bine simțite în stomac. Un obiectiv de business are puține șanse să devină realitate dacă este definit doar cu creierul. Și asta o știu instinctiv toți antreprenorii și o uită metodic toți corporatiștii. El trebuie înainte de toate simțit și dorit cu adevărat.


Un obiectiv de business nu este doar un milestone care se pune în rapoarte. El trebuie să aibă forță de atracție, să poată pune în mișcare oameni, proiecte și companii. Așa că, pentru a deveni motor de schimbare în businessul tău, atunci obiectivul tău de business trebuie să devină o provocare personală.

Abia după ce obiectivul de business a devenit o problemă personală pentru tine, abia atunci el poate fi transformat și într-un obiectiv SMART.

Ce înseamnă să fie o ”problemă personală”? Simplu: înseamnă să îți pese. Să simți că ratarea lui va conta personal pentru tine și că îndeplinirea lui îți va aduce o împlinire autentică. Un obiectiv de business devine o problemă personală atunci când, într-un sens bun, începe să te obsedeze.

Un obiectiv de business trebuie să fie mai întâi SENSE

  • SPECIFIC. Da, obiectivul tău trebuie să aibă claritatea unei fotografii de înaltă rezoluție. Știi precis ce îți dorești și știi precis cum arată ziua în care compania ta va ajunge să îndeplinească acel obiectiv. Știi exact cum te vei simți când vei avea obiectivul îndeplinit și știi în detaliu ce vei pierde dacă nu îl îndeplinești și ce consecințe are acest lucru pentru tine și pentru compania ta.
  • EXCITING. Dacă nu te motivează să te trezești în fiecare dimineață, dacă nu te face să continui când e cel mai greu și dacă nu te lasă să renunți atunci când trebuie să iei totul de la capăt pentru a n-a oară, atunci nu e un obiectiv de business.
  • NATURAL. Acest obiectiv este al tău, îți vine ușor să îl vezi și să îl descrii pentru că îți aparține, se leagă de valorile tale, de ceea ce ești și de ceea ce faci. Este autentic și personal.
  • STRONG. Puterea unui business ține de puterea viziunii care l-a creat. Oamenii care au făcut business-uri solide au crezut și și-au dorit cu putere să ajungă la un anumit obiectiv. Puterea de motivare a acestui obiectiv dă puterea liderilor companiei și apoi aceștia o transferă mai departe către echipă, parteneri și clienți. Banii și puterea financiară apar apoi ca simplă consecință.
  • ENDURING. Este cu tine în fiecare zi. Îl simți în stomac orice ai face. Îl simți acolo și în momentele grele dar și atunci când îți este bine. Și îl simți de fiecare dată la fel.

SENSE înseamnă, în final, că un obiectiv de business trebuie să fie simțit înainte de a fi gândit. Trebuie să conteze pentru tine pentru ca tu să simți că ceea ce faci contează.

Obiectivele SENSE sunt pentru lideri și cele SMART pentru project manageri

Pentru a fi convinși, un om, o echipă, un client sau un partener au nevoie de perspectiva SENSE a obiectivului tău de business și nu de cea SMART. Ei trebuie să simtă la tine întâi determinarea ta de a face un lucru și atunci îți vor acorda și încrederea de a te urma.

Liderii au nevoie să comunice obiectivele SENSE. Să transfere către oameni ideea că ”obiectivul acesta contează”. Și abia atunci când oamenii vor fi convinși de acest lucru atunci vor începe să facă lucruri care contează.

Din momentul în care un obiectiv începe să fie simțit, oamenii încep să și acționeze și abia atunci, ai nevoie să urmărești îndeplinirea acelui obiectiv. Ai nevoie să vezi, în fiecare zi, ce acțiuni faci tu și echipa ta care contează pentru îndeplinirea obiectivului tău.Și pentru asta ai nevoie să oferi oamenilor și perspectiva SMART: cum știm că ceea ce facem contează pentru obiectivul nostru? Și cât este impactul ? Și cât de aproape ne aduce de obiectivul dorit?

Așadar, liderii sunt cei care lucrează cu obiectivele din perspectiva SENSE. Ei îi fac pe oameni să creadă și simtă un obiectiv. Project managerii și managerii sunt cei care lucrează cu perspectiva SMART a obiectivelor. Ei se asigură că oamenii acționează orientat spre acel obiectiv. Asigură-te că îi ai în echipa ta pe amândoi. Și asigură-te că le transmiți un obiectiv de business SENSE.