Cum îți alegi un business coach bun

business coach 1024x680 1
Cum îți alegi un business coach bun 3

Înainte de orice, prima și cea mai importantă regulă: îți alegi un business coach pentru afacerea ta, nu pentru tine.

Principala responsabilitate a unui business coach nu este să te ajute să treci peste frici și blocaje personale și nici să te ajute să îți conștientizezi ”puteri” sau să te ajute să te dezvolți personal. Deși, probabil că o va face, indirect.

Principala responsabilitate a unui business coach este față de afacerea ta, față de obiectivele asumate și față de tine mai ales ca partener de business.

Înainte de orice, pentru tine, un business coach este un partener de business.

Nu un trainer, nu un mentor, nu un psiholog. Ci un partener, preferabil cu mai multă experiență, care a trecut prin mai multe procese similare celui pe care vrei să îl demarezi acum.

Ce îți aduce un business coach? Un pic mai multă certitudine, mai multă încredere în ceea ce faci, expertiză (nu te lasă să greșești flagrant), disciplină (nu te lasă să ”te pierzi” sau să te defocusezi), experiență (pentru că a făcut de mai multe ori ceea ce tu acum încerci să faci prima data).

Ce este un business coach?

Așadar, dacă ar fi să definesc rolul unui business coach cel mai apropiat este cel de ”partener” de business mai experimentat pe care îl poți folosi pentru a îndeplini cu mai mult certitudine și mai multă ușurință obiectivele afacerii tale.

Există ideea că pentru a fi coach nu e obligatoriu să ai experiență în domeniul respectiv. Și eu am învățat la fel și am fost format la fel ca și coach: un coach nu dă soluții ci oferă un parteneriat care îl ajută pe client să crească, să evolueze (definitia ICF a coaching-ului). Și până la un punct respect acest lucru.

Însă cred că în cazul business coaching-ului, acest lucru nu mai este adevărat. Ba este chiar periculos. Asta pentru că, în aces caz, un coach nu mai lucrează doar cu o persoană (nu este life coacem nu este executive coach sau leadership coach) ci lucrează cu o afacere (cu o structură, cu o idee și cu o echipă dar și cu liderul ei).

Obiectivul meu ca și business coach nu este legat doar de creșterea și dezvoltarea unei persoane ci de îndeplinirea unui obiectiv de business. Și aici chiar ai nevoie să știi ce înseamnă și cum funcționează (bine și prost) un business. Și nu (doar) din cărți.

De aceea, pentru tine, ca antreprenor sau manager, un business coach este un partener de business temporar – pe o perioadă de câteva luni sau poate ceva mai mult de un an – care și-a asumat alături de tine un obiectiv de business pentru afacerea ta.

Un partener ca un fel de asociat dar nu un director executiv; un om cu experiență dar nu un project manager sau un consultant.

Așadar, să nu te aștepți de la un business coach să facă lucrurile în locul tău (ca un director executiv), să îți învețe oamenii cum să lucreze (ca un trainer) sau să să fie responsabil cu găsirea unei soluții potrivite pentru tine (ca un consultant).

Un business coach este cel care, cu experiența pe care o are, te ajută să îți dai seama de ce ai de făcut pentru îndeplinirea obiectivului tău de afaceri (tu și echipa ta), să te ajute să iei decizii (mai bune), să te ajute să îți aduci oamenii mai potriviți (traineri, consultanți etc), să te ajute să evaluezi corect și obiectiv situația în care te afli.

Un business coach este ca un partener de afaceri care lucrează cu tine dar și cu echipa ta, fără să aibă rol de decizie dar care are rol consultativ și strategic.

business coaching
Cum îți alegi un business coach bun 4

Când ai nevoie de un business coach?

Ai nevoie de un business coach atunci când tu simți că ai nevoie de un ajutor în îndeplinirea unor obiective de business critice.

În dezvoltarea unei afaceri vine un moment în care trebuie să îți asumi obiective de afaceri care, la prima vedere, te depășesc. Vine acel moment în care știi că nu poți merge mai departe fără să le atingi dar nu știi ce să faci pentru a le atinge. Acesta e momentul în care trebuie să îți găsești un business coach și să te gândești la business coaching.

Un business coach este ca un partener de afaceri care lucrează cu tine dar și cu echipa ta, fără să aibă rol de decizie dar care are rol consultativ și strategic.

De asemenea, sunt multe situații în care un business coach poate ajuta pe cineva care este într-un nivel de management mediu sau superior să își dezvolte rapid segmentul de business de care răspunde.

De exemplu, ca și antreprenor sau manager, aș putea să fiu silit să promovez în funcții de conducere manageri sau lideri fără suficientă experiență în momentul în care compania și-a asumat obiective extrem de critice. Ratarea lor ar fi un dezastru. De aceea, mă asigur că nu le ratez și le ofer managerilor mei un business coach cu care să meargă mai departe și împreună cu care eu, ca antreprenor, voi avea o certitudine mai mare că ne vom îndeplini obiectivele de afaceri.

Ce poți realiza cu un business coach?

Un business coach îți aduce în primul rând mai multă certitudine că un anumit obiectiv de business va fi îndeplinit în condițiile de calitate, la timpul și cu resursele prevăzute.

În mod cert, un business coach trebuie să îți aducă un plus de expertiză în business-ul tău în management, strategie sau operațiuni. Cumva, în acest parteneriat, un business coach trebuie să aducă mai multă valoare prin expertiză și experiență. Cel puțin atât.

De asemenea, cu un business coach vei lua, împreună cu echipa ta, decizii mai bune, mai repede și vei identifica mai ușor erorile și greșelile.

Și nu în ultimul rând, cu un business coach vei putea să aliniezi mai ușor toate elementele din business către îndeplinirea obiectivului asumat și vei învăța disciplina execuției unei strategii de business de succes.

Cum îți alegi un business coach?

Cred că, în primul rând, este important să cauți pe cineva care are experiență și expertiză în domeniile specificate în care ai nevoie de ajutor. Personal am experiență și expertiză în zona de strategie și de marketing și, deși am câteva proiecte pe zona de logistică și operațiuni sau în domeniul financiar, nu acesta este totuși punctul meu forte.

Așadar, îți cauți acel business coach cu experiență maximă în realizarea obiectivului de business pe care îl ai.

Este de asemenea util să găsești un antrenor care are un stil aliniat cu preferințelor de învățare și comunicare ale tale și ale echipei tale.

Când vine vorba de îmbunătățirea afacerii tale, un business coach poate fi un aliat de preț. Un coach poate oferi perspectiva obiectivă și experiența necesară pentru a-ți atinge obiectivele și a-ți maximiza performanța. Și cred că trebuie să te uiți la 5 lucruri înainte de a decide cu ce coach vei lucra:

Definește-ți nevoile / obiectivele afacerii tale

Înainte de a începe să cauți un coach, este important să îți identifici nevoile. Ce probleme ai în afacerile tale? Ce obiective vrei să atingi? Identificând aceste lucruri, vei putea să găsești un coach care să se concentreze pe zonele cheie unde ai nevoie de ajutor.

Caută un coach cu experiență în domeniul tău

Este important să găsești un coach care are experiență în domeniul tău. Acest lucru îți va asigura că coach-ul înțelege provocările specifice pe care le întâmpini și poate să-ți ofere sfaturi și soluții relevante.

Verifică referințele

Nu ezita să ceri referințe de la potențialii coach-i. Acest lucru te va ajuta să afli mai multe despre metodele lor de lucru și despre rezultatele pe care le-au obținut cu alți clienți.

Alege un coach cu care te simți confortabil

Este important să alegi un coach cu care te simți confortabil. Vei lucra cu acest coach pe o perioadă lungă de timp, așa că este important să ai o relație bună cu el. Alege un coach cu care te poți comunica ușor și care îți inspiră încredere.

Asigură-te că prețul este rezonabil

Prețul poate fi un factor important atunci când alegi un coach. Asigură-te că prețul este rezonabil și că se aliniază cu bugetul tău. Totuși, nu lăsa prețul să fie singurul factor luat în considerare. Un coach mai scump poate fi o investiție mai bun. De asemenea, modul în care este definit prețul contează. În business coaching este vorba de parteneriat în atingerea unor obiective. Deci aici plata la oră nu cred că reflectă valoarea adusă de un coach. Mai degrabă plata la îndeplinirea obiectivelor ar putea fi mai potrivită. Citește aici articolul meu despre plata în coaching.

După ce ai făcut o selecție, programează o întâlnire cu fiecare dintre ei. Discută despre nevoile și obiectivele tale și vedeți dacă se potrivesc cu abilitățile și experiența lor. Asigură-te și că există o chimie bună între voi și că vă simțiți confortabil să lucrați împreună pentru o perioadă mai mare de timp.

În mare, succesul unui proiect de business împreună cu un business coach depinde de calitatea și puterea parteneriatului de afaceri pe care îl vei face cu acesta. Cu cât mai deschis și mai asumat este parteneriatul, cu atât mai sigure și mai bune vor fi rezultatele.