- Adevărul este că e foarte dificil să definești obiective SMART
- Obiectivele SMART de azi sunt mai ”dumb” decât obiectivele SMART originale
- Obiectivele SMART nu au fost create pentru afacerile antreprenoriale ci ca instrument în managementul strategic de tip corporate
- Dacă vrem să fim sinceri, în antreprenoriat nici nu prea avem nevoie musai de obiective SMART
- Un obiectiv de business este cu adevărat bun doar dacă poate pune lucrurile și oameni în mișcare
Nu citi acest articol! Nu încă 🙂
Înainte de orice ia-ți câteva minute și încearcă să răspunzi onest la următoarele întrebări:
- Câte obiective SMART ai deja definite în afacerea ta? (dar definite SMART pe bune, adică să poți găsi acum fișier pe computerul tău unde ai obiectivul și definirea lui SMART scrise și, ideal, și acțiunile / rezultatele asociate cu îndeplinirea lui)
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Câte dintre proiectele pe care le-ai îndeplinit cu succes s-au bazat pe obiective SMART?
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Acum ia-ți o pauză de 1 minut și scrie pe hârtie răspunsurile.
Apoi arde hârtia 🙂
Adevărul este că e foarte dificil să definești obiective SMART
Nu știu ce ați scris pe hârtie.
Pot să bănuiesc dar, statistic, sunt destul de sigur că respectiva hârtie cu răspunsuri categoric merită să fie arsă :))
Adevărul este că este extrem de greu să definești obiective SMART.
Eu trebuie să mărturisesc că în toate proiectele mele de consultanță (și am depășit suta), cu antreprenori mari sau mici, nu am văzut nici măcar un singur obiectiv SMART. Au fost destule care aveau într-adevăr indicatori numerici și termene limită însă nu erau foarte specifice și nici evaluate din punctul de vedere realizării și mai ales din punctul de vedere al relevanței.
Sincer să fiu, cel mai aproape am ajuns la obiective…(s)M(ar)T. Cam așa: ?M???T.
Nu prea au partea de S (specific) (adesea e confundată cu ”măsurabil” care e un pic mai simplă). De multe ori încerc să le spun celor cu care lucrez să pună ”D” de la ”detaliat”. E un pic mai aproape de adevăr. Dar aici, la ”S” încă ne mai descurcăm.
La ”A” (achievable”, realist, realizabil) lucrurile se complică rău și, de foarte multe ori nu depășim aici fraza ”eu cred că ar merge…”. Pentru că nu știm nici procesele, nici indicatorii de performanță ai afacerii nu prea știm nici dacă obiectivele sunt sau nu realiste. Majoritatea sunt nerealiste. Dar nu aflăm asta decât mai târziu. Sau prea târziu.
”R” (de la ”relevant”) este gaura neagră a obiectivului SMART. Să nu mai vorbim de faptul că nici internetul nu se pune de acord și veți găsi definiții unde R vine de la ”realist” și alte unde vine de la ”relevant”. Eu merg pe ”relevant” pentru că mă ajută mai mult în procesul strategic. Așadar aici, la ”relevant”/”realist” lucrurile intră în blocaj. E o ceață totală: ”cum adică relevant? pentru ce relevant? si de unde știu eu dacă e relevant sau nu?”.
Cu ”T” (de la ”time-related”) e simplu. Aici aruncăm cu termene imediat. Chiar dacă se întâmplă să nu știm foarte clar dacă obiectivul este ”achievable” sau ”realist/relevant. Dar, cu toate astea, dead-line-uri stricte avem 🙂
Deci, e greu cu obiectivele SMART.. 🙁
Obiectivele SMART de azi sunt mai ”dumb” decât obiectivele SMART originale
Cel care a lansat acest acronim (George T. Doran a publicat articolul „There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives” în noiembrie 1981 în revista „Management Review” și este cunoscut pentru introducerea conceptului de obiective SMART) înțelegea puțin altfel ideea de SMART.
Pun aici o poză din articolul lui:
S (specific) – focus pe zona concretă (de business) în care vrei să faci îmbunătățiri (zona de business de îmbunătățit mi se pare mai clar spus decât ce știm noi azi)
M (measurable) – indicator de progres (wow! păi asta e deja altceva decât ce știm noi și ne apropie de KPI mai mult; ceea ce e bine 🙂
A (assignable) – spune cine il va face (asta am pierdut definitiv în SMART-ul nostru de azi și e foarte grav că e așa..; ideea de a avea în SMART ceva de genul ”cine se ocupă de obiectiv” este extraordinar de importantă!)
R (realistic) – dacă obiectivul poate fi realist realizat date fiind resursele actuale (wow! deci aici era clenciul? să știu care sunt resursele înainte de definirea obiectivului pentru ca să pot să evaluez dacă e realist? super!)
T (time-related) – spune când vor fi atinse rezultatele (spune clar aici George T. Dorian că e vorba de ”rezultate” nu de obiectiv!! uff..)
Eu cred că, în această formă, SMART-ul din 1981 este mult mai de folos decât SMART-ul din 2024 și că este mai clar și poate fi aplicat mai ușor și cu impact mai mare. Mai ales pentru că introduce acel incredibil de folositor ”assignable” pe care noi l-am pierdut azi…
Al treilea adevăr este co obiectivele SMART nu au fost create pentru afacerile antreprenoriale ci ca instrument în managementul strategic de tip corporate
Da, modul acesta de a defini și de a utiliza obiectivele SMART este potrivit pentru o structură de business și de management care folosește procese, resurse și metodologii de business profesional realizate.
SMART-ul este o paradigmă de gândire de business prin care faci un obiectiv operațional. Adică te ajută să îl pui în practică mai ales în structuri de business complexe și mari.
În zona antreprenorială, lucrurile sunt mult mai simple și antreprenorul, de foarte multe ori, nici nu are nevoie să clarifice modul în care sunt puse în practică aceste obiective pentru că le pune el direct în practică: vorbește cu cine știe și stabilește ce e de făcut direct cu persoana responsabilă din echipă.
În antreprenoriat, antreprenorul este obiectivul și el este cel care îl pune direct în practică.
Al patrulea adevăr este că, dacă vrem să fim sinceri, în antreprenoriat nici nu prea avem nevoie de obiective SMART
Proiectele mele de succes cu antreprenori nu s-au bazat pe definirea obiectivelor SMART. S-au bazat pe definirea obiectivelor ca SENSE (am scris aici un articol pe tema asta).
Cât de mult sens are acest obiectiv? Cât contează pentru tine și pentru business? Cât de mult timp, energie și resurse ești dispus(ă) să investești în acest obiectiv? Mai pe scurt, how bad do you want this?
Pentru că dacă am stabilit că îl vrei cu adevărat, că e cu SENSE, va fi ușor să lucrăm apoi cu varianta de obiectiv SMART pentru a-l pune în aplicare.
Adevărul este că sunt foarte obiective care sunt relativ SMART dar care nu fac SENSE pentru antreprenor. De aceea nici nu le va implementa.
Am întâlnit o mulțime de antreprenori cu obiective care nu erau raționale pentru business dar care aveau sens pentru ei. Întreaga lor motivație era în jurul obiectivelor care le dădeau sens, nu în jurul obiectivelor SMART care, adesea, erau mai potrivite pentru creșterea afacerii.
Și tocmai pentru că, pentru ei contau foarte mult, le-au pus în practică, le-au realizat.
În antreprenoriat, simptomul de succes pentru un obiectiv de business nu este să fie obiectiv SMART (asta e doar un ”nice to have”) ci să fie un obiectiv SENSE, un obiectiv pe care să îl vrei cu adevărat.
Și da, obiectivele SENSE se definesc cu business coaching. Varianta lor SMART se face apoi cu un consultant.
Un obiectiv de business este bun doar dacă pune lucrurile în mișcare
Și, pentru ca și poziția mea să fie foarte clară, eu sunt convins că, pentru ca un obiectiv să fie bun, ca să fie de folos, ca să poată să crească cu adevărat o afacere nu este obligatoriu să fie SMART. Ba chiar dimpotrivă, adesea încercarea de a-l face SMART îl ”defectează” și îl strică.
Acest lucru cred că este 100% valabil în business-ul antreprenorial însă, pe măsură ce mergi spre zona corporate, obiectivele de business SMART devin din ce în ce mai importante.
Așadar, cel puțin în zona antreprenorială, ca să funcționeze, ca să fie bun, un obiectiv de business trebuie pur și simplu să poată pune oamenii în mișcare și să îi țină în mișcare. Începând cu antreprenorul, cu omul care ține afacerea.
Dacă antreprenorul va vrea cu adevărat un anumit lucru, îl va pune în aplicare, va pune lucruri și oameni în mișcare, indiferent că îl va avea definit sub formă de obiectiv SMART sau nu. E adevărat, dacă va reuși să îl definească și SMART, execuția acelui obiectiv va fi cu atât mai eficientă și mai rapidă.
Așadar, ca să știi ce vrei cu adevărat, ai nevoie de business coaching.
Ca să știi cum să execuți cât mai bine ceea ce vrei ai nevoie de strategie de business.
Sunt doi pași care nu ar trebui să fie separați.