…dar tot există ceva ce te poate ajuta…
În business există momente în care a face lucrurile doar „mai bine” — mai mult, mai rapid, mai eficient — nu mai e suficient.
Pur și simplu trebuie să faci alte lucruri sau să le faci altfel.
Este momentul când realizezi că, dacă nu treci de la îmbunătățire incrementală la schimbare disruptivă, totul se poate duce de râpă.
Acestea sunt momentele în care ai nevoie de gândire și, mai ales, de disciplina de acțiune strategică.
Pentru că strategia de business este acel instrument care te ajută să faci cu succes ceea ce nu ai mai făcut până acum, să faci altceva sau altfel decât ai făcut până acum. Adică să faci transformare, să schimbi radical modul în care făceai business până ieri.
Dar a schimba radical nu înseamnă și a schimba imediat. Ba chiar dimpotrivă.
”Așa nu mai merge…”
Sunt momente în dezvoltarea unei afaceri în care nimic din ceea ce știai că merge nu mai merge, în care nu mai funcționează vechile rețete și bune practici. Se pare că nimic din ce faci și ceea ce a funcționat în trecut nu mai funcționează.
Pur și simplu ești în blocaj. Afacerea se sufocă.

La fel ca homarii.
Homarii, fiind crustacee cu exoschelet dur, nu pot crește dacă nu își schimbă periodic acest exoschelet. Pe măsură ce cresc, exoscheletul devine prea mic și restrictiv, astfel că homarul trebuie să se retragă într-un loc sigur, să își elimine vechiul exoschelet și să își formeze unul nou, mai mare și mai flexibil.
Procesul este unul vulnerabil și dificil, deoarece homarul este expus pericolelor până la formarea noului exoschelet.
Dacă nu reușește să se adapteze sau să treacă prin această schimbare, homarul va muri, rămânând prizonier al vechii sale forme, incapabil să crească sau să evolueze.
La fel ca homarul, dacă nu reușești să treci de acest ”așa nu mai merge” cu afacerea ta, atunci aceasta se va sufoca și va muri. Iar această transformare înseamnă pur și simplu a modifica radical modul în care îți vezi afacerea, modelul de business, sursele de creștere, valoarea și avantajele competitive.
Deci, trebuie să te îți schimbi tu radical modul în care îți vezi afacerea și rolul în care te vezi pe tine însuți în conducerea acesteia.
Unii îi spun profesionalizarea business-ului.
Eu îi spun doar primul pas managementul strategic.
Ok, continua îmbunătățire a lumânării nu te va ajuta să descoperi becul. Dar ce te ajută atunci..?
Această frază este atribuită lui Oren Harari, un profesor și autor în domeniul managementului și leadershipului, cunoscut pentru gândirea sa inovativă în business.
Această idee este folosită frecvent în discuțiile despre transformare și inovație disruptivă, subliniind faptul că adevăratul progres nu vine din perfecționarea soluțiilor curente, ci din gândirea „out of the box” și din abordări complet noi.
În antreprenoriat acesta este momentul în care afacerea care a fost la un moment dat creată din pasiune și fără multă știință într-ale business-ului a devenit acum suficient de mare și de complexă încât pur și simplu nu mai poate fi condusă cum a fost condusă până acum.
Este momentul în care trebuie să îți asumi, ca antreprenor, o perioadă în care să renunți la vechea structură, la vechiul exoschelet, și să îți dai timp să construiești unul nou.
În această etapă trebuie să ai curajul să renunți pur și simplu la modelul tău de business inițial – și creat din pasiune și cu multe încercări și eșecuri – și să începi să cauți altceva. Altceva diferit.
Nu mai vrei să produci eficient lumânări dar nici nu ești încă gata să înțelegi ce este becul. Și nici nu știi ce să faci ca să înțelegi acest lucru.
Sunt câteva lucruri pe care le poți face pentru a trece de acest moment.
1. Convinge-te că chiar a venit momentul în care trebuie să îți transformi afacerea
Sunt simptome destul de clare care îți pot spune că afacerea ta antreprenorială trebuie să înceapă să se transforme radical.
- Senzația acută pe care o ai de lipsă de timp
- Incapacitatea de a mai lua decizii la fel de rapid, la fel de bune, la fel de la timp ca până acum
- Faptul că ai senzația că nu mai știi ce se întâmplă în propria afacere
- Apar ”surprize” complet neplăcute: comenzi ”uitate”, produse livrate la o calitate cu mult sub standard, ”accidente” care par să fie din ce în ce mai frecvente
- Nu îți mai poți previziona la fel de bine fluxul financiar, nu mai știi clar ce și cât e de încasat și nu prea mai știi nici ce și cât e de plătit
- Echipa ta pare să fie din ce în ce mai nemulțumită și stresată
Sunt simptome pe care, dacă le ai pe toate, te poți gândi că afacerea ta începe să ”se sufoce” ca un homar care a crescut prea mult iar propria carapace care până ieri era zona lui de confort, poate deveni un pericol de moarte iminent.
Dar mai este o variantă mai sigură: fă-ți o diagnoză de business. Vorbește cu un consultant și ia-ți 2-4 săptămâni pentru a face un assessment 360 a afacerii tale.
Nu uita de analiza pieței și de partea financiară și nu uita nici de profilul tău de leadership. Sunt extrem de importante, vei vedea.
2. Ia-ți un partener de strategie de business
Odată ce știi cu siguranță care este situația afacerii tale, te poți întoarce la tine. Știi că ceva trebuie schimbat dar nu știi ce. Răspunsul e destul de simplu: trebuie să te schimbi întâi de toate tu. Să ai mai multe perspective, mai multe cunoștințe, să îți aduci în jurul tău oameni care să înțeleagă mai mult din afacerea ta decât o poți face tu.
Și să îi pui pe toți să vorbească despre tine și despre afacerea ta dar nu pentru a te influența, ci pentru a aduna noi perspective, noi puncte de vedere asupra a ceea ce faci.
Pe scurt, ia-ți un business coach sau un mentor. Începe să lucrezi cu ei și începe să înțelegi din ce în ce mai mult ce poate afacerea ta să devină și ce vrei ca afacerea ta să devină în viitor.
Da, poți începe acum să visezi la becuri 🙂
După 1-2 luni de lucru individual, vei putea să treci la nivelul următor: oamenii tăi.
3. Adună-ți echipa în jurul tău
Transformarea de care ai nevoie și pe care o vrei atât de mult nu se va face nici cu consultanți, nici cu soluții ”secrete” de creștere de business și nici cu sfaturi de guru în business.
Transformarea aceea va fi făcută de oamenii tăi. Ei vor fi cei care vor face alte lucruri sau vor face lucrurile altfel. Și cu ei lucrezi.
Asigură-te că îi ai încă aproape, că cred în tine și convinge-i că e nevoie de această transformare strategică.
Pentru asta ai nevoie de un plan bine pus la punct, de mai multe întâlniri, de programe interne de feed-back, una peste alta și aici vei avea 1-2 luni de lucru.
Însă la final vei avea alături de tine o echipă care știe ce urmează, care este motivată și cu care poți începe transformarea de care ai nevoie.
4. Definește-ți obiectivul și strategia
Odată ce ai și echipa de partea ta, poți începe să îți definești obiectivul transformării strategice. Acum ai situația clară în care se află firma ta, ai o echipă pregătită să susțină acest efort de transformare și ai nevoie de direcție, de obiectivul acestei transformări.
Da, e momentul să te gândești la bec🙂
Lucrează cu un business coach pentru a-ți defini clar acest obiectiv și apoi transformă totul într-un plan de acțiune cu un consultant de strategie de business cu experiență sau cu un mentor care a trecut deja printr-un astfel de proces.
Implică-ți echipa în planificare și lasă-i să vină cu soluții și recomandări.
Nu uita că acest nu este decât un plan care, odată ce vei începe să îl implementezi, își va arăta limitele. Deci nu îl urma orbește, asigură-te că este adaptat la realitate și că este aliniat cu ceea ce tu și echipa ta vă doriți.
5. Lansează proiectul de transformare strategică
Din acest moment urmează efortul consistent de minim 10-12 luni în care îți vei transforma afacerea dintr-un business construit cu pasiune, într-unul solid, construit să dureze și să crească, cu procese de business profesioniste și cu sisteme de management eficiente.
Este momentul cel mai dificil și cel mai important din întreg procesul însă dacă nu îl pregătești cum trebuie, ai toate șansele să nu reușești să îl duci la bun sfârșit.
Pentru a ajunge să inventezi becul, ai nevoie să lași în urmă structura veche pe care ai lucrat până acum. Nu încerca să o îmbunătățești, nu încerca să îi forțezi limitele. Pur și simplu asumă-ți această transformare și du-ți afacerea cu un nivel profesional mai sus și dă-i oportunitatea de a începe din nou să crească.
Până la când vine următorul moment în care e necesară o transformare.