Lucruri magice se intampla atunci cand incepi cu adevarat sa faci strategie vie de business. Magia si impactul real pentru business-ul tau apare dupa arunci template-urile de planuri strategice si prezentarile power point cu cei 5 pasi (sau 7, mai mereu sunt impari acesti pasi!) si sa incepi sa pui viata adevarata in strategia ta.
Sa luam exemplul faimosului si complet ignoratului (in viata reala) concept de customer profile.
De exemplu, daca vei dori sa afli cum sa iti faci customer profile vei gasi sfaturi cum sa faci profilul ”ideal” si ”5 pasi” ca sa definesti pe hartie acest concept si cateva ”template-uri” gratuite in care tu completezi lucruri si la final, ca prin magie, rezulta profilul clientului tau ideal.
Si dupa ce faci asta ramai cu foile respective frumos completate. Si cam atat.
Dar asta nu e strategie de business. Este analfabetism strategic functional.
Customer profile este intotdeauna substantiv propriu
Atunci cand faci un customer profile (si chiar trebuie sa il faci!) primul lucru pe care trebuie sa il constientizezi este ca acest profil NU ESTE IDEAL!
Nu, nu este o abstractie, o imagie construita din algoritmi. Este chiar o persoana care intruneste majoritatea calitatilor clientilor tai reali. Da, a celor care iti cumpara produse si servicii si care iti dau bani.
De aceea, pentru a aduce magia in strategia de business, primul lucru pe care trebuie sa il faci este sa ii dai profilului tau de client un NUME DE OM! Daca vrei sa creezi un lucru, prima data trebuie sa ii dai nume. Pentru ca asa incepe magia: daca vrei sa creezi un lucru, prima data trebuie sa ii dai nume si sa il chemi pe nume.
Am lucrat cu multi manageri de companie si absolut toti au fost uimiti cat de multe insight-uri au avut din momentul in care au dat un nume profilului lor de clienti lor. Din acel moment, customer profile s-a realizat aproape instant si, mai ales, a fost perfect inteles de intreaga companie la fel de instant. Implementarea in organizatie a customer profile a fost, de fiecare de substanta si creativa.
Botezarea customer profile-ului cu nume de om este primul lucru pe care trebuie sa il faci ca sa ai o strategie vie!
Customer profile este definit intotdeauna de o poveste
Acum, ca are un nume, trebuie sa ii spui povestea acestui customer profile. Stii sigur ce ii place si ce nu, stii cum vrea sa ii livrezi produsele si serviciile, iti imaginezi chiar ce fata face atunci cad iti scrie emailuri.
Intotdeauna customer profile cu nume de om are in spate o poveste in care isi spune care ii sunt cerintele cheie, ce uraste sa faca, ce i-ar placea sa obtina de la tine, ce l-a uimit si ce l-a nemultumit. Este povestea lui despre produsul/serviciul tau. O poti gasi in emailuri, in mesaje pe whatsapp, in discutiile la cafea si in tacerile sau in intarzierile lui in plata facturilor.
De aceasta poveste reala ai nevoie pentru a construi un customer profile real si magic pentru tine si afacerea ta.
Customer profile are valori si stie cand sa spuna ”nu”
De asemenea, acest customer profile cu nume de om care are in spate o poveste, are si valori proprii foarte clare. Daca vom sti sa fim atenti la ce ne-a spus si la ce a facut pana acum, vom sti cand acest customer profile ne va spune ”nu”.
Este extrem de important sa stim cand clientul nostru ne va spune ”nu”pentru ca acolo e limita relatiei mele cu el. Acolo poate inceta sa mai fie client.
Pentru acest customer profile insa ii vom putea sa defini foarte clar valorile. Si daca stiu pe ce pune el valoare, atunci stiu si ce valoare sa pun in produsul / serviciul meu. Si de aici inainte iar apare magia.
Asadar, cum sa iti faci profilul tau de client ne-ideal care sa aduca magie in business-ul tau? Ii dai nume de om, ii spui povestea si vezi ce valori are. Apoi e smplu. Si magic.
PS ”Magic” are la origine, etimologic, o radacina de orgine persana a cuvantului ”magush” care inseamna ”a fi capabil sa faci ceva, a avea putere”. De aceea prefer deci sa cred, ca si vechii persi, ca ”magie” inseamna ”a fi capabil si a avea puterea de a face ceva”.