Analfabetismul functional este cand poti citi dar nu înțelegi ce citesti. Analfabetismul strategic este cand ai in fata o strategie dar nu faci nimic cu ea pentru ca nu îi înțelegi valoarea. Înțelegi cifrele și graficele dar nu înțelegi la ce îți folosesc toate astea..
Probabil ca peste 70% dintre managerii care cumpara servicii de strategii de business sufera de un analfabetism strategic mai mult sau mai putin grav (altfel nu se explica de ce se scriu atat de multe strategii si se implementeaza atat de putine si au impact atat de infim de putine!)
1. Analfabetii in strategie nu percep impactul unei strategii in realitate
Principalul simptom al analfabetismului in strategie este ca persoana din fata ta nu isi poate da seama ce impact poate avea in business-ului lui o anumita strategie.
Presupunand ca strategia de business respectiva nu a fost prezentata complet dezastruos, daca un owner de business declara ca a inteles strategia dar nu isi poate da seama de impactul ei in business-ul propriu, atunci sigur vorbesti cu un analfabet functional in business.
Pentru analfabetii functionali strategia este intotdeauna un scenariu pe hartie pe care fac eforturi imense sa il inteleaga (ca logica si continut) dar a carei aplicare in realitate este imposibil de imaginat pentru ei.
Analfabetii functional in strategie de business pur si simplu habar nu au care ar putea fi consecintele aplicarii respectivei strategii in business-ul lor pentru ca nu pot conecta conceptele strategice cu realitatea aplicarii lor.
Adesea, acest lucru se vede si in tabelele cu bugete, executii bugetare, forecast-uri. Vor veni, de exemplu, cu niste cifre atat de ireale incat va trebui sa iei in seama ipoteza analfabetismului functional strategic.
2. Analfabetii functional in strategie nu pot executa strategii de business impreuna cu o echipa
Cei care nu inteleg o strategie de business nu o pot comunica unei echipe. Nu sunt in stare sa isi aleaga oamenii cu competentele cheie necesare pentru succesul strategiei, nu pot sa le delege responsabilitaile potrivite si nu stiu ce resurse sa aloce.
De aceea, daca la intrebarea ta: ”cine se va ocupa de implementarea acestei strstegii?” vei obtine raspunsul ”bineinteles ca eu, cine altcineva stie mai bine cum e compania mea..?” din partea managerului, atunci trebuie sa incepi sa il suspectezi de analfabetism functional in strategie de business.
3. Analfabetii functional in strategie de business nu au obiective
Mai corect ar fi sa spun ca cei care nu au obiective de business reale sunt, prin consecinta directa si logica, analfabeti functionali in strategie de business.
Daca ca pentru ei nu conteaza in mod real atingerea unui obiectiv anume (orice obiectiv e bun sau schimbarea obiectivului de o zi la alta) atunci nu va conta nici strategia respectiva.
Formal ei vor declara un obiectiv de business insa treptat vei vedea ca acel obiectiv nu are de fapt miza pentru el. Si ca atare, strategia pe care o construiesti impreuna cu respectivul client ii este acestuia complet straina. O citeste dar nu o pricepe.
***
4. Analfabetii functional in strategie de business nu vor spune niciodata ”nu inteleg strategia”
Si care este atunci, invers, indiciul care iti poate spune ca ai in fata o persoana care NU este analfabet functional in strategie de business?
Din experienta mea sunt cel putin doua (sigure):
- Oamenii care inteleg cu adevarat strategie de business sunt cei care iti vor spune cel mai des ca nu o inteleg
Oamenii care inteleg cu adevarat strategie de business sunt cei care vor spune cel mai des ca ”nu inteleg ce imi propui”.
Sunt cei care pun intrebari, care spun ca ”nu vad cum ar merge asta..”, care vor exemple si care, la finalul intalnirilor, fie au fata luminata de satisfactie, fie sunt vizibil ingrijorati. Sunt cei carora se vede ca le pasa pentru ca, pentru fiecare ideea strategica propusa, ei construiesc deja scenarii de aplicare in realitate si, mental, deja executa strategia respectiva.
Clientii mei cu cele mai bune rezultate au fost si sunt cei care mi-au spus ca nu inteleg si cu care am discutat mult pe obiectii si alternative.
- Oamenii care inteleg strategie sunt cei care lucreaza pe calendar, nu pe power point
Oamenii care inteleg cu adevarat strategie lucreaza pe agenda, pe caledarul lor personal , nu in power point. Pentru ei, fiecare idee din strategie este un lucru concret si practic si, inaite chiar de a-i intelege complet implicatiile de businness, se gandesc cum si cand poate fi aplicata.
”Putem aplica aceasta strategie”, spui. Si daca omul fata ta isi deschide calendarul si incepe sa estimeze durate, resurse, dead-line-uri pentru diferite etape din strategie, atunci ai in fata un interlocutor cu care, cel putin poti face treaba.
Daca se uita doar pe timeline-ul din power point si spune ”da, e ok”, atunci trebuie sa iti pui intrebari.
***
Ce faci atunci cu analfabetii functionali in strategie de business..? Cu unii dintre ei nu poti face pur si simplu nimic. Cu altii poti lucra cu business coaching. Iar pentru altii nu poti face decat sa le recomanzi sa citeasca niste carti si sa speri.
Dar acest subiect va avea articolul lui.. 🙂