Când ai nevoie de o strategie a afacerii?

Avem nevoie strategie atunci când vrem să ne asigurăm (mai mult decât alte metode pe care le avem la îndemână) că vom putea îndeplini un anumit obiectiv de business. În anumite condiții, cu anumite bugete, într-un anumit interval de timp, cu anumite costuri.

Strategia afacerii mă ajută să fac un obiectiv de business predictibil. Să știu când se va îndeplini, în ce condiții și cu ce resurse.

Numai că un astfel de efort este foarte mare și a derula o strategie de afaceri înseamnă angaja și oameni și resurse și timp și bani și riscuri consistente.

de aceea, întrebarea care se pune este dacă și când merită să te apuci să implementezi în firma ta o strategie pentru a afaceri.

Dacă vreau un business cât mai predictibil, trebuie să investesc în strategie

Fac o strategie doar dacă și pentru că am un obiectiv de afaceri la care țin foarte mult, care contează foarte mult pentru afacerea mea, care are un impact major pentru business, pentru echipă și pentru acționari. Și care, mai ales, este un obiectiv care îmi face că afacerea să fie predictibila, s-o pot planifica și să o pot controla mai ușor.

Sunt cel puțin două variante de a crește o afacere:

a. una în care pun accentul pe creștere accelerată și în care risc absolut tot pentru a avea o creștere cât mai mare și cât mai rapidă (vreau creștere rapidă chiar dacă îmi va foarte greu să o controlez),

b.iar alta care este un tip de creștere predictibila, pe care vreau s-o controlez; cu alte cuvinte vreau să controlez nivelul meu de creștere lunare sau trimestrială al afacerii mele astfel încât să nu ajungă riscul de a mă ”supraîncălzi” (de a avea decalaje mari între resurse și nevoile reale pe care le presupune creșterea mea accelerată).

Cu cat apetitul meu de risc este mai scăzut cu atât am nevoie mai mult de strategia afacerii.

De aceea până la urmă întrebarea dacă ai nevoie sau nu de o strategie pentru afacerea ta se duce la întrebarea ”cum vrei să crească firma pe care o conduci?”.

Dacă o strategie nu e absolut obligatorie, nu o face

Dacă nu este absolut obligatoriu pentru afacerea ta să îți construiești o strategie de business atunci nu o face. Dacă ai posibilitatea să crești fără să apelezi la resursele și la efortul necesar pentru a dezvolta și susțin în strategia de business, atunci mergi mai departe fără a lansa programe de strategie complexe. Rămâi la managementul de proiect simplu și eficient care ți-a adus rezultate până atunci.

Va veni un moment în care firma ta va crește suficient de mult încât nu vei mai avea încotro și va trebui să îți dezvolți strategia afacerii în fiecare an . Dar până atunci, dacă firma ta este încă într-o perioadă de creștere și de maturizare, evită pe cat poți de mult implicarea în strategiile de business complicate și dacă vrei pot cel mult poți să începi să lucrezi că strategii de marketing punctuale.

Dacă nu ai obiectiv clar, nu începe o strategie pentru afaceri

Pe de altă parte, dacă firma ta ajuns momentul în care are nevoie de o strategie de business, atunci trebuie să pui obligatoriu condiția definirii și clarificării obiective de business pe care îl ai.

Nu lansa un proiect de strategie a afacerii fără să ai un obiectiv de business clar confirmă de piață și înțeles de toată lumea.

Cel mai grav lucru care se poate întâmpla cu firma ta nu este să nu aibă o strategie, ci să o implementeze corect o strategie greșită. Și acest lucru apare întotdeauna pentru că obiectivele de business nu sunt clare.

Este preferabil să lucrezi foarte mult cu echipa ta și să o lași să te ajute pentru că sunt mult mai frecvente situațiile în care strategiile sunt greșite și ele sunt salvate pe parcurs de o echipă implicată și competentă decât cele în care există strategii geniale și executate ca la carte de o echipă care nu este implicată și nu știe în ce direcție merge.