fbpx

Ce este business coaching?

  1. Ce este business coaching?
  2. Ce est bun business coach?
  3. Coaching-ul pentru afaceri nu este…
  4. Întrebări frecvente despre business coaching
  5. Beneficiile coaching-ului pentru afaceri
  6. De ce ai nevoie de un business coach?
  7. Cum îți alegi un business coach?
  8. De ce majoritatea coachi-lor nu te va putea ajuta deloc
  9. 7 mituri despre coaching-ul de business
  10. Cine să nu vină la coaching

Ce este business coaching?

Creșterea oricărui business este limitată doar de capacitatea de creștere a liderului său. Sau, mai simplu spus, dacă tu, ca lider, nu înveți și nu crești, atunci în mod sigur, nici afacerea ta nu va crește.

Dar cum să înveți și cum să te dezvolți ca lider și antreprenor? Doar având experiențe noi, încercând lucruri noi și făcând efectiv business. A învăța să faci afaceri este similar cu a învăța să înoți: nu o poți face din cărți și, deși te pot ajuta, nici o carte nu poate suplini exercițiul zilnic al înotului.

Înveți să înoți doar dacă intri în apă, nu dacă citești cărți despre înot.

La fel, înveți să fii antreprenor doar dacă faci afaceri și ai experiențe de afaceri din ce în ce mai largi, nu doar citind cărți.

Sesiune gratuită de Business Coaching pentru antreprenori și manageri

Vreau o sesiune de business coaching gratuită
  • 50 de minute de lucru cu tine și pentru afacerea ta (nu invers!)
  • Îți clarifici obiectivele și viziunea
  • Ai un partener de analiză și discuție a strategiei firmei tale
  • Obții o perspectivă nouă asupra afacerii tale
  • Analizăm decizii, motivații și consecințe ale lor pentru tine și pentru afacerea ta
  • Suntem sinceri și spunem lucrurilor pe nume
  • Nu căutăm soluții; e prea devreme și prea puțin timp pentru asta; în schimb analizăm situații
  • 50 de minute de focus strategic

Ce este un business coach?

Este un om cu experiență care, tocmai pentru că are experiențe în plus, te ajută și pe tine să ai experiențe de afaceri mai eficiente, mai rapide și cu rezultate ceva mai sigure decât dacă ai fi încercat să înveți singur acest lucru.

Cu alte cuvinte, este cineva care intră împreună cu tine în apă pentru a te ajuta să înveți să înoți mai repede și mai sigur decât ai fi reușit să o faci singur.

Business coaching-ul nu este consultanță și nu înseamnă nici încurajări aruncate de pe marginea bazinului. 

Business coaching-ul este o relație de parteneriat și de încredere dintre coach și client care își asumă împreună atingerea unui obiectiv de business.

De aceea, business coaching-ul este, de fapt, despre a ajunge la rezultate de business mai repede și mai sigur.

Mie îmi place definiția asta: ”Business coaching is a process used to take a business from where it is now to where the business owner wants it to be” (am preluat-o de la The Alternative Board)

Mai precis pentru mine coaching-ul este un parteneriat între două minți care își asumă împreună, conștient și responsabil, experiența parcurgerii unui drum către o țintă clară, către un obiectiv concret, tangibil. În business, acest obiectiv concret este o strategie implementată, acțiuni concrete și cu rezultate, aliniate la un obiectiv la fel de clar.

Business coaching este despre claritate, strategie și acțiune aliniate către un rezultat concret.

business coaching rezultate

Coaching-ul pentru afaceri nu este..

…nici consultanță, nici mentorat, nici training și nici terapie sau consiliere motivațională sau spirituală.

Adesea coaching-ul este confundat cu tot felul de alte meserii sau competențe. Cel mai des cu consultanța sau mentoratul. Însă business coaching-ul este altceva.

… consultanță

Un consultant este plătit să îți ofere soluții pentru provocările afacerii tale. Cu un coach de business îți clarifici importanța problemelor și stabilești ierarhii.

Un profesionist în business coaching nu va rezolva niciodată provocările cu care te confrunți în locul tău ci, dimpotrivă, va face toate eforturile ca tu și echipa ta să fiți cât mai implicați și ca voi să fiți cei care veți rezolva aceste provocări singuri. Rolul său va fi doar acela de a vă ghida și de a nu vă lăsa să ratați sau să faceți greșeli.

Tot așa cum antrenorul de înot nu înoată în locul tău, ci doar te susține și te ajută să nu te scufunzi.

… training

Un trainer este plătit ca să te învețe o competență. Pe un coach îl plătești ca să exersezi în siguranță și cu încredere aceste competențe ca să ajungi la un rezultat concret.

Un profesionist în business coaching nu va fi niciodată la fel de bun într-un domeniu anumit ca un expert în acel domeniu. Un business coach nu știe să facă vânzări așa cum știe să facă un trainer de vânzări. Deci nu îi cere unui business coach să facă training.

… mentorat

Unui mentor îi dai bani pentru a te învăța din experiența proprie. Un coach este alături de tine pentru a te ajuta să îți creezi propriile experiențe de business.

… terapie psihologică

Unui psiholog îii dai bani pentru a-ți menține sănătatea și bunăstarea psihică. Un coach nu te poate ajuta deloc aici.

Chiar serios, nu te ajută. Și, mai mult, cu un business coach nu stai de vorbă, cu el lucrezi. O sesiune de business coaching nu arată ca o sesiune de terapie în care două persoane vorbesc ci arată mai degrabă ca o ședință de lucru în care cele două persoane lucrează împreună pentru a atinge un rezultat.

Mereu am spus că, dacă vrei o afacere construită solid, ai nevoie mai întâi de un coach (cu care să îți definești direcția și obiectivele), apoi de un mentor (cu care să depășești obstacolele), apoi de un trainer (de la care să cumperi expertiză) și apoi de un consultant (de la care să cumperi soluții concrete pentru provocările care contează).

Pe un coach îl folosești ca și busolă care menține direcția corabiei tale. Pe un mentor, ca să scapi mai ușor de furtuni, pe un trainer ca să înveți să navighezi iar pe un consultant ca să îl folosești adesea pe post de secund care poate veni cu soluții concrete pe care tu nu le găsești imediat.

Întrebări frecvente despre business coaching

Cum arată o sesiune de business coaching?

Nu știu la alții cum este dar la mine nu e doar o discuție. În business coaching nu e vorba doar de o convorbire pe teme relevante de business ci este o sesiune de lucru. Se lucrează pe planuri de business, pe bugete, pe organigrame, pe date de afaceri concrete dar, în același timp, se analizează fiecare opțiune pe care o avem și, mai ales, consecințele lor posibile. Coaching-ul în business este despre a lua decizii responsabile și cu impact.

Cât durează un program de business coaching?

Programele de business coaching se încheie atunci când obiectivul de business asumat se îndeplinește. De aceea, există programe de coaching doar câteva săptămâni (de regulă, nu mai puțin de 6-8 săptămâni) și altele care pot dura chiar ani de zile. Totul depinde de cât de ambițios este obiectivul de business asumat.

Cine poate participa la un program de business coaching?

Oricine are responsabilitatea deciziei într-o afacere. De la proprietarul sau acționarii afacerii până la team leader-ii cel mai mici echipe din companie. Important să aibă putere de decizie în domeniul despre care e vorba în programul de coaching.

Cum se stabilește prețul pentru programele de business coaching?

În primul rând că bugetele pentru programele de coaching depind de fiecare dată de rezultatele obținute. Este esențial să nu mai considerăm că business coaching-ul este o prestație cu ora. Este un efort comun în care ambii parteneri trebuie să își asume obiectivele dar și efortul și disciplina de a ajunge la ele.

De aceea, prețul unui program de coaching este stabilit după primele 2-3 sesiuni de coaching, atunci când obiectivele se clarifică. Și stabilirea acestui preț este și primul exercițiu de colaborare între coach și client.

Și da, acest preț poate fi mare. În România programele de business coaching pe câteva luni sunt de ordinul miilor de euro (în alte țări, acestea ajung la zeci de mii de euro). Dar este important de stabilit că acest preț este prețul succesului, este un success fee, nu un cost per oră.

Acum, majoritatea coach-ilor din România au tarife orare. Asta nu înseamnă că este și corect sau, cel puțin, că este eficient pentru business. În ce mă privește, sesiunile de coaching se plătesc la rezultate, nu la oră.

Beneficiile coaching-ului pentru afaceri

Cel mai mare impact pentru o afacere o are decizia. Cu cât decizia respectivă se aplică la nivel mai mare în afacerea respectivă, cu atât impactul este mai mare. Iar oamenii care iau decizii sunt managerii. Cu cât managerii sunt mai sus pe scara ierarhică din firmă, cu atât deciziile lor au impact mai mare pentru companie.

Deci, a lucra cu oamenii care iau decizii pentru companie înseamnă, practic, a avea un impact maxim asupra afacerii respective. Și, de asemenea, a avea responsabilitate maximă față de acea afacere.

Așadar, beneficiile coaching-ului profesionist se văd mai ales și imediat în afacere. E posibil ca mici schimbări la nivelul modului în care antreprenorul sau managerul să îți înțeleagă propria afacere să îl facă să ia decizii complet diferite, care schimbă cursul unei afaceri.

De aceea, rolul unui coach este în primul rând de a-i oferi clientului cu care lucrează posibilitatea, timpul și resursele pentru a-și analiza propria afacere. Principalul beneficiu al coaching-ului de business este că astfel managerul sau antreprenorul respectiv învață mult mai multe despre sine și despre propria afacere, descoperă perspective, puncte tari și riscuri pe care până atunci nu le vedea.

Și al doilea important beneficiu al coaching-lui de business este că managerul sau antreprenorul poate exersa luarea deciziilor, poate deveni mai responsabil față de consecințele acțiunilor și deciziilor sale. De ce? Pentru că rolul coach-ului este de a pune în perspectivă orice decizie și acțiune.

De asemenea, de cele mai multe ori, programele de coaching sunt orientate pe un obiectiv de business concret. Și, ca să fie foarte clar, principalul beneficiu al coaching-ului de business este că ne oferă mai multă certitudine că ne vom atinge aceste obiective de business.

business coaching pentru afaceri pregătite sa meargă la nivelul următor

De ce ai nevoie de un business coach?

”Închiriezi” încredere și onestitate

Principalul ingredient al unui program de business coaching de succes este încrederea reciprocă. Dacă nu există încredere și onestitate, un program de coaching pentru afaceri nu poate avea rezultate.

Parteneriat pentru a merge mai departe

A fi antreprenor este dificil mai ales pentru că ai de luat decizii de unul singur. Chiar și dacă ai alături asociați, tot resimți frica de a nu greși și presiunea deciziilor tale.

Dacă vrei să te miști repede, spune un proverb, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, ia-ți un tovarăș de drum. Business coaching-ul este pentru cei care vor să ajungă departe.

Claritatea acțiunilor viitoare

Ce faci azi și ce faci mâine astfel încât să știi că mergi pe drumul potrivit pentru tine și pentru compania ta? Un business coach nu te lasă să iei decizii având obiective neclare și nu te lasă să iei decizii neclare, cu impact imprevizibil pentru tine și pentru compania ta. Un business coach te învață să exersezi claritatea. Restul vine de la sine.

Focus pe dezvoltare și experiențe

Afacerile nu sunt o știință. Nu avem reguli și nici formule pe care să le putem învăța și care să ne garanteze succesul. Dimpotrivă, a face afaceri ține foarte mult de experiență și de dezvoltare. De aceea, un program de coaching este un program de acumulare de experiențe de afaceri, de testare și de identificare a celor mai bune soluții pentru a atinge un obiectiv anumit de business.

Și cel mai important dintre toate: ÎȚI ATINGI OBIECTIVELE! 

Primul și cel mai important motiv pe care îl poți avea pentru a începe un program de business coaching este pentru că vrei să îți atingi anumite obiective de business. Ca manager sau antreprenor ai anumite obiective în afacerea ta care sunt critice, extrem de importante pentru dezvoltarea ei. Sunt acele obiective pe care pur și simplu nu îți permiți să le ratezi. Coaching-ul pentru afaceri este cea mai bună șansă pe care o ai în acest caz deoarece așa te asiguri că te concentrezi 100% pe aceste obiective. 

Cum îți alegi un business coach

Cu un business coach vei avea o relație de lucru și de parteneriat. A-ți alge un business coach e mult mai aproape de procesul de a-ți angaja un manager în companie decât de cel de contracta un furnizor de servicii. De aceea, aici încrederea și respectul reciproce sunt extrem de importante.

Va fi un om cu care vei lucra cel puțin o dată pe săptămână pe o perioadă destul de lungă (luni de zile cel mai probabil) și cu care trebuie să ai certitudinea că poți forma o echipă.

De asemenea, este un om care să simți că are experiența de business necesară pentru a-ți înțelege afacerea și exprtiza minimal necesară pentru industria în care lucrezi.

Abilitățile de coach sunt extrem de importante însă, în business coaching, eu tot cred că este nevoie să lucrezi cu oameni care au experiență în lucrul cu și pentru antreprenori / manageri ca și tine.

Câteva sfaturi pentru a-ți alege un business coach:

  • Înainte de orice, definește-ți cât se poate de clar obiectivele. De ce vrei să faci business coaching? La ce rezultate concrete vrei să ajungi cu afacerea ta? În cât timp și cu ce resurse?
  • Cu acest ”brief” discută cu oricât de mulți business coachi dorești; cere sesiuni gratuite de coaching sau înscrie-te la programe de scurte de coaching pentru a vedea cum lucrează fiecare
  • După fiecare sesiune de acest tip, analizează rezultatele. Cu un business coach potrivit pentru tine, după fiecare sesiune vei avea un rezultat concret, ceva acționabil de făcut. Deci chiar dacă nu ai participat decât la 1-2 sesiuni dar acestea au fost profitabile pentru tine, atunci e un semn că acel parteneriat poate funcționa
  • Acordă-ți timp. Angajarea unui manager în compania ta poate dura luni de zile. Acordă-ți un timp similar pentru selectarea unui business coach
  • Nu accepta relații de autoritate și nici nu impune asemenea relații.
  • Atunci când negociezi un program de coaching, gândește-te la rezultat (merită să investesc X pentru a obține Y?)

Cu un business coach trebuie să construiești înainte de orice, o relație de încredere. Dacă nu reușești să ai încredere în el, atunci renunță. Caută altul.

De asemenea, orice coach îți poate oferi o perioadă mai scurtă, de câteva săptămâni maxim, în care poți vedea cum poți și dacă poți construi cu el această relație de încredere și de parteneriat. Dacă nu reușești, renunță. Încearcă cu un alt coach.

Ca și în business, un coach potrivit pentru tine poate fi la fel de greu de găsit ca și un partener de afaceri de încredere.

De ce majoritatea coachi-lor nu te va putea ajuta deloc

Da, așa este pentru că un coach este ca un partener de afaceri. Și fiecare dintre noi avem nevoie de un anumit tip de partener de afaceri. Nu putem lega cu oricine relații de parteneriat, de încredere.

Iar relația de încredere și de parteneriat este principalul ingredient al succesului în coaching. Așadar, dacă vrei cu adevărat să faci coaching de performanță, ai nevoie să îți acorzi timp și răbdare pentru a găsi acel coach cu care poți cu adevărat lucra.

Și, de aceea, majoritatea coachi-lor nu te va putea ajuta deloc. Doar unul sau doi.

7 mituri despre coaching-ul de business

Mitul 1: Coaching-ul este despre motivație și gândire pozitivă

Nu, nu este. Ba chiar dimpotrivă: este reflecție și acțiune. Mult mai multă reflecție și și mai multă acțiune și decizie și lucru pe impactul pe care îl au acele decizii în afacere. Dacă ideea de ”gândire pozitivă” și de ”motivație” țin loc de argumente și responsabilitate, atunci sunt extrem de nocive în coaching-ul pentru afaceri.

Mitul 2: Coaching-ul înseamnă să dau o groază de bani doar ca să stau de vorbă cu cineva

În primul rând că în coaching-ul pentru afaceri nu stai (doar) de vorbă ci și lucrezi. Lucrezi efectiv pe date, rapoarte, proiecte, planuri de afaceri.

În al doilea rând banii pe care îi dai nu sunt pe ora în care vorbești, ci pe rezultatele care vin după multe ore de discuții și de lucru. Deci o groază de bani se dau pe rezultate, nu pe ore (cu discuții sau nu)

Mitul 3: Coaching-ul este pentru antreprenorii fără experiență, nu pentru mine

Dimpotrivă, coaching-ul este cu atât mai atractiv cu cât antreprenorii sau managerii au mai multă experiență. De ce? Pentru că își dau seama cât de important este un coach pentru a-i ajuta să îndeplinească anumite obiective de business. Și cu cât obiectivele sunt mai importante, cu atât proiectul de coaching este mai important.

Mitul 4: “Nu am timp pentru asta. Eu am o afacere pe care trebuie să o susțin”

Cei care spun asta sunt cei care, probabil, vor fi cel mai puțin potriviți pentru coaching pentru că încă nu au ajuns la etapa în care să își dea seama că o decizie bună poate avea un impact exponențial mai mare asupra afacerii lor decât un efort prelungit de mai multe ore din partea lor.

Va veni și pentru ei momentul în care își vor da seama că, pur și simplu nu mai au timp să lucreze ca angajat în propria afacere și că e momentul să înceapă să o conducă. Atunci vor veni spre coaching.

Mitul 5 “Știu deja ce nu merge bine în compania mea”

Este foarte bine! Dar coachingul nu este despre a îndrepta greșeli și nici despre a pune companii pe linia de plutire. Coaching-ul este pentru a face lucrurile bune și mai bine și pentru a crește echipe puternice și mai puternice.

Coaching-ul pentru afaceri nu este pentru managerii care sunt la pământ și nici pentru firmele care sunt în prag de colaps. Este pentru managerii care vor mai mult și nu știu cum și pentru firmele care vor să crească mai mult decât cresc acum.

Antrenorii, coach-ii sunt pentru cei care vor să devină campioni, nu pentru cei care nu pot termina cursa.

Mitul 6 “Coaching-ul nu va avea nici un impact în afacerea mea”

Coaching-ul nu poate avea nici un impact într-o afacere. Însă un coach, parteneriatul cu un coach cu expertiză în business, definirea clară a obiectivelor și asumarea disciplinei și efortului de a lucra împreună pentru a ajunge acolo, au întotdeauna impact în business.

Mitul 7 “Contabilul și avocatul îmi spun deja ce am de făcut. De ce aș mai plăti pe altcineva pentru asta?”

Un coach profesionist în business nu îți va spune niciodată ce să faci. Ci te va ajuta să înțelegi fiecare consecință a deciziilor tale, să analizezi fiecare informație care te duc spre respectiva decizie și te va susține să o pui în practică. Dacă, după ce treci prin toate aceste filtre de lucru vei rămâne fidel deciziei și obiectivelor tale atunci un coach te va ajuta să le îndeplinești. Un coach nu îți va spune ce e mai bine pentru tine și pentru afacerea ta însă te va ajuta să înțelegi cât bine îți poate aduce ție și afacerii tale fiecare dintre deciziile de business între care eștii la un moment dat prins.

Cine să nu vină la coaching

Coachingul este o relație de parteneriat. Aici facem echipă pentru a face performanță. Orgoliile, crizele de autoritate, obsesia de a arăta că ai dreptate și nevoia de a arăta cât de deștept este fiecare dintre noi sunt incompatibile cu coaching-ul.

De asemenea, ceea ce este extrem de important în coachingul de business este responsabilitatea și disciplina de a lucra împreună. În coaching-ul de business avem de obținut rezultate, avem de luat decizii care ne pot apropia sau îndepărta de aceste rezultate și, mai ales, avem de suportat consecințele acestor decizii. Și aici fiecare dintre noi este răspunzător pentru ceea ce facem împreună.

În plus, spre coaching-ul de business ar trebuie să se îndrepte cei care au o experiență în afaceri și cunosc conceptele cheie de strategie de afaceri, marketing, management etc. Aici nu vom învăța ce înseamnă un model de business de exemplu, ci îl vom pune în practică. În business coaching nu este despre a învăța teorie și de a discuta despre afaceri, ci despre a acționa și de a face business.

Și, poate mai important decât orice, spre business coaching vin cei care au roluri decizionale în afaceri. Antreprenori, manageri generali, manageri, acționari implicați activ în propria companie sunt cei care au responsabilitatea de a lua decizii care afectează întreaga afacere. Coaching-ul de business se face cu cei care decid în business-ul lor. Dacă nu ai responsabilitatea de a decide în afacerea ta, nu veni la sesiunile de coaching de business.

Așadar, dacă te recunoști cumva în variantele de mai sus, mai bine nu veni la coaching. Încă nu veni la coaching de business. Încearcă înainte să lucrezi cu tine ca persoană și apoi fă pasul spre coaching-ul de business.

Pentru ceilalți, cei care vor mai mult de la afacerile lor și care vor să crească împreună cu afacerile lor, coaching-ul pentru afaceri este întotdeauna o soluție sigură contra plafonării și limitării.