Coachingul pentru strategia unei afaceri este vuja-de

Știi ce este deja-vu-ul, nu..? Bun. Căci atunci ar trebui să îți spun că prin business coaching vei avea cea mai completă și revelatoare experiență de vuja-de. Da, ai citit bine. Vuja-de. Adică un fel de deja-vu pe dos. Să explicăm puțin.

Cum știi, deja-vu este senzația acută că un anumit eveniment sau situație îți este familiară, uneori atât de familiară încât ai impresia câ îți amintești de el deși nu a avut loc niciodată. Știi sigur că nu l-ai trăit dar, cu toate acestea, îți amintești de el. Ba chiar ai putea spune și ce urmează să se întâmple. Uneori este mai mult decât un deja-vu, e un deja-vecu cum ar spune francezul. 

Prin contrast, vuja-de este pe dos: senzația acută că ai trăit de sute de ori un eveniment dar acum parcă e prima dată când îl vezi cu adevărat, este prima dată când te așezi în perspectiva potrivită pentru a-i vedea valoarea, este pentru prima dată când îl vezi cu alți ochi și atunci ai un moment de ”aha” care schimbă totul.

Vuja-de înseamnă schimbarea perspectivei

Marcel Proust a spus-o cred cel mai bine: ”Adevărata descoperire nu constă în a găsi noi tărâmuri ci în a le privi cu alți ochi (pe cele pe care le știm deja)”. Voila! Vuja-de!

Vuja-de este noul insight, schimbarea perspectivei sau a mindset-ului

Așadar, vuja-de este nu despre aflarea unei noutăți, despre invenție, ci despre descoperirea unui nou înțeles în ceea ce era deja în fața ochilor tăi. Este un insight, schimbarea unei perspective și modificarea mindset-ului. 

Iar acest lucru este de neprețuit în business.

De aceea, vuja-de este chiar instrumentul gândirii strategice inovative. Pretențios, dar exact , vuja-de este o metodă euristică pentru a dezvolta strategii de business cu rezultate concrete. Prin vuja-de ai acces la modele de business inovative, la strategii, la ”idei” de business care pot avea un impact imens asupra pieței, clienților tăi și, evident, asupra ta. 

Airbnb a avut un vuja-de și așa ne-a modificat modul în care vedem azi turismul. 

Uber și-a dat seama că în fiecare șofer poate fi un taximetrist după un vuja-de. 

Nescafe a schimbat modelul de business din industria cafelei prin modul în care și-a schimbat perspectiva asupra clientului: acesta are nevoie nu de cafea ci de cafea care să fie mereu la fel de bună. Deci a livrat capsule și a dat gratis expressoarele. 

Xerox, o jumătate de secol mai devreme, făcea la fel cu primele mașini de copiat: vindea foi copiate și închiria copiatoarele pentru că și-au schimbat perspectiva asupra cumpărătorului.

Toate acestea sunt, de fapt, vuja-de-uri. Schimbări de perspectivă care au generat schimbări radicale ale unor business-uri care, la rândul lor, a devenit disruptive și au schimbat din temelii piețele tradiționale. 

Business coaching-ul este fitness pentru vuja-de

Vuja-de este o schimbare de perspectivă dar și un insight. Adesea, doar acest insight poate face diferența între performanță și eșec în business. Și el depinde nu de câți bani avem în cont ci de cât de cât de mult suntem dispuși să ne transformăm noi înșine și propriul mindset.

În coaching exact acest lucru se petrece: se modifică și se îmbogățesc perspective. Ceea ce ieri părea a fi un punct mort și o situație fără ieșire, azi, prin coaching, poate deveni o oportunitate incredibilă pentru business. Astfel, coaching-ul creează direct și concret valoare pură pentru business-ul tău și nu doar pentru tine. 

Business coaching-ul clarifică și redefinește viziunea afacerii tale și îți oferă resurse pentru a putea identifica noi oportunități de business. 

Business coaching-ul este un un instrument indispensabil pentru gândirea strategică și pentru inovarea modelului de business. 

Business coaching-ul este un instrument incredibil de dezvoltare personală pentru oameni de afaceri și pentru manageri.

Exersarea capacității de a re-descoperi în fiecare zi piața, clienții, produsele și, mai ales, oamenii cu care lucrezi este un exercițiu de vuja-de, de gândire inovativă. Iar business coaching-ul exact acest lucru face: în fiecare sesiune de business coaching redefinim și clarificăm valori, oportunități și ierarhii și le transformăm în acțiuni cu rezultate concrete. Și astfel, vuja-de este și transformare.

Business coaching este fitness pentru vuja-de-uri. Pentru ”aha”-uri care pot transforma apoi business-uri și piețe întregi.

Ca orice tip de fitness, business coaching-ul implică dedicare

Da, dedicare, nu doar implicare (care e un cuvânt simplu și gol în ziua de azi). Dacă alegi să mergi pe acest drum al inovației de business permanente, de dezvoltare continuă atunci trebuie să simți in your gut că trebuie să aloci timp, resurse și atenție acestui lucru. Și să îi dedici o parte din tine. La propriu. 

Și aici devine relevant conceptul de ”coaching”. Sensul ”coaching”-ului este cel clasic, de training, de exercițiu focusat pe obiective și rezultate concrete, de efort susținut și planificat pentru a ajunge la o țintă.

Coaching-ul în business începe însă cu coaching-ul personal. Pentru a ajunge la performanță în business, ai nevoie însă, înainte de toate, de a ajunge la performanță cu tine. Ai nevoie de exerciții zilnice (între care se numără și vuja-de-ul) care să îți antreneze mușchii deciziei, ai voinței și motivației, ai curajului, ai încrederii de sine, ai leadership-ului etc. La început vor fi exerciții impuse însă treptat vor deveni parte din tine. 

Business coaching este, de aceea, nu doar transformare de stare interioară și de perspectivă în vederea realizării unui obiectiv concret de business ci este și disciplină și efort și dedicare. Este viziune dar este și efort. Este inovație dar este și exercițiu zilnic. Este vuja-de cu rezultate.