De ce nu trecem la profesionalizarea leadership-ului?

La începutul secolului Frederick Taylor publica The Principles of Scientific Management. Managementul modern a fost inventat de un inginer care căuta o cale științifică spre eficiență. 100 și ceva de ani mai târziu încă nu am descoperit formula ”științifică” pentru managementul performant.

Între timp însă ne-am dat seama că poate nici nu e cazul să căutăm o ”formulă” din simplul fapt că lucrurile se schimbă prea repede și prea impredictibil în business și societate pentru a spera că vom descoperi formula imuabilă a managementului performant (și, implicit, ”the holly graal of business performance”).

Și am început să ne gândim cum să ne adaptăm mai bine la schimbări.

Și, de aceea, am început să vorbim despre leadership. Dar încă doar vorbim și nu am făcut încă nici un pas înspre definirea leadership-ului ca profesie, ca specializare într-un business și nici nu i-am alocat procese de business bine definite și clare.

Poate că e vremea să începem să vorbim de lideri profesioniști tot așa cum vorbim de manageri profesioniști

După definiția cea mai simplă liderii sunt cei care influențează direct valori, atitudini și comportamente într-un grup de oameni.

Managerii sunt cei care verifică și controlează comportamentele oamenilor pentru a ajunge la performanță. Liderii sunt cei care aliniază valorile și atitudinile oamenilor care, la rândul lor vor genera comportamente performante.

Numai că liderii sunt singurii care reușesc să își conducă echipele prin schimbări (mai mult sau mai puțin profunde). Doar liderii pot genera noi comportamente și noi modalități de adaptare a unei echipe la condiții de business noi.

Iar strategia de business este exact acest lucru: un set de activități noi, diferite de cele de până acum, prin care se vizează atingerea unui obiectiv de business diferit de cel actual. Adică se dorește o schimbare, un salt înainte, o îmbunătățire a ceea ce facem și a cum facem.

Așadar, practic, doar liderii pot implementa cu succes strategii de business.

Însă numai managerii sunt cei care pot aduce cu adevărat performanță concretă (prin coordonarea clară a activităților eficiente și reducerea celor ineficiente).

Deci, teoretic, avem nevoie de management profesionist și de leadership profesionist. Dar practic nu profesionalizăm deloc leadership-ul.

De ce ar trebui să inventăm profesia de ”lider”

Avem nevoie de criterii clare de definire a rolurilor și performanței de leadership în companii. Și aceasta din cel puțin trei motive importante:

a. Nu se poate face strategie de business de calibru fără leadership; și, de aceea, avem nevoie de criterii de performanță de leadership clare pentru a putea defini criterii de performanță strategice clare

b. Nu se poate face schimbare eficientă în business fără leadership; și, cum, în epoca pe care o trăim viteza de transformare a business-urilor este incredibil de mare, schimbarea este deja un proces cheie în dezvoltarea fiecărei companii. Dar, de asemenea, nu putem defini criterii de performanță clare pentru schimbarea unui business dacă nu le avem pe cele de leadership.

c. Nu poate exista inovație fără leadership; doar cu viziune, valori și atitudini diferite se pot crea lucruri diferite; inovația este un rezultat direct al leadership-ului. Dacă vrem cu adevărat să implementăm procese de management și de dezvoltare a inovației în companii, avem nevoie de procese de creare și de dezvoltare a competențelor de leadership care să genereze valori inovative.

Așadar, fără leadership nu poate exista nici strategie de business, nici transformare și nici inovație autentică în business.

Ce ne împiedică deci să transformăm ideea generală și vag-aspirațională de ”lider” într-un post, rol concret, cu atribuții concrete și cu competențe concrete?

Deja avem teste de leadership (relativ ok), deja punem accent pe identificarea și creșterea competențelor de leadership la managerii profesioniști, există cursuri de leadership și o mulțime de mentori, guru și coach-i care trăiesc din dezvoltarea competențelor de leadership. Și cu toate acestea nu avem încă rolul de ”leader” în companii.

De ce credeți că (încă) nu avem azi conceptul și postul de lider în business?