Auditul de strategie de business este despre obiective, lideri si oameni in primul rand.
Am la activ prea multe strategii de business scrise si care au ramas doar pe hartie ca sa mai am nevoie sa ma conving de un lucru: factorul critic de succes intr-o strategie de business nu este strategia si nici ”strategul” ci echipa care o implementeaza si liderul ei.
Succesul unei strategii de business nu se evalueaza in power point sau in datele din excel ci in atitudinea echipei si a liderului ei.
Auditul de strategie de business este despre obiectivele si echipa ta
Am invatat ca nu ideea, nu consultantul si nici planul strategic sunt cele care fac diferenta in succesul unei strategii de business.
Liderul si, mai ales, echipa de langa el sunt factorii critici de succes pentru o strategie.
In foarte putine si specifice situatii consultantul de business este factorul de succes real in strategia de business.
Acestea sunt situatii in care strategia de business are un obiectiv mai specific si mai tehnic: mai ales in procese de fuziuni, achizitii, restructurari, repozitionare strategica, restructurari radicale de portofoliu sau de model de business etc.
Indraznesc sa spun ca o strategie de business are nevoie doar de doua conditii pentru a avea succes: leadership (conditia necesara) si echipa implicata (conditie suficienta).
Ai nevoie de un obiectiv (SENSE si SMART) clar pe care un lider sa il transforme in motor de crestere pentru companie si de o echipa care sa functioneze ca o curea de distributie solida intre lider si restul companiei.
Obiectiv SENSE & SMART + lider + echipa implicata = strategie de business
Strategul sau consultantul poate face o strategie mai buna
Desi nu este nici necesara si nici suficienta, competenta consultantului de strategie este foarte importanta in a optimiza respectiva strategie, de a-i da claritate si de a o pune pe principii si fundamente de eficienta.
Liderul si echipa sunt cei care fac strategiile de business in mod real insa consultantii de business sunt cei care ii pot ajuta sa le faca mai bine.
Liderul si echipa sunt cei care fac strategiile de business in mod real insa consultantii de business sunt cei care ii pot ajuta sa le faca mai bine.
Auditul de strategie de business este un test de stress pentru strategia ta
Auditul de strategie de business este un proces de evaluare a strategiei tale de business in momentul in care aceasta se afla inca in stadiul de formulare (preferabil).
Este un proces prin care ea este clarificata, este evaluata din punctul de vedere al riscurilor si, cel mai important, este un proces prin care strategia este completata si imbunatatita.
Dintr-un audit de business strategia ta de business iese cu 50% mai buna din punctul de vedere al claritatii obiectivelor, a eficientei alocarii resurselor si bugetelor implicate la planul strategic si din punctul de vedere al evaluarii corecte si obiective a riscurilor.
Auditul de strategie de business consta intr-o modelare a modului cum se va derula implementarea strategiei de business deja formulate.
Tot asa cum un arhitect mai intai modeleaza o constructie pe computer pentru a-i testa rezistenta la vant sau la cutremure inainte de a incepe efectiv constructia ei, in auditul de strategie de business testam valabilitatea ei in scenarii de business realiste.
Trei directii cheie pentru auditul de strategie: obiectivul, strategia, competentele
De aceea, auditul de strategie de business este un test de stress pentru tine si pentru echipa ta si are in principal trei directii:
A. Care este strategia ta business? (definirea, re-definirea, clarificarea si completarea strategiei tale de business)
B. Cat de optima este strategia ta de business pentru indeplinirea obiectivelor tale? (modelarea de scenarii si furnizarea se solutii alternative pentru a testa daca strategia ta este cu adevarat cea mai buna solutie pentru indeplinire obiectivelor tale)
C. Cat de bine pregatita este compania pentru a implementa si executa eficient si performant strategia de business? (resursele existente si competentele echipei si liderilor care vor fi implicati in strategie de business de la nivel de formulare pana la cel de executie).
Auditul de strategie de business se face in echipa
Auditul de strategie de business nu se face in sesiuni individuale cu CEO-ul sau ownerii companiei ci cu echipa care se va implica in respectiva strategie.
Este extrem de important ca echipa de implementare sa fie implicata pe cat posibil si in formularea strategiei de business si tocmai de aceea auditul de strategie de business se face cu echipa pentru ca este un excelent exercitiu de re-formulare, de clarificare si de intelegere a strategiei respective.
In functie de obiectiv si de complexitatea strategiei, aceasta etapa poate dura intre 2 si 6 saptamani (1-5 intalniri cu echipa). Cu cat strategia de business este de la inceput mai bine formulata si cu cat echipa a fost mai implicata inca de la inceput, in formularea strategiei, aceste etape pot dura mai putin.
Auditul de strategie a afacerii este element strategic în sine
Auditul de strategie de business este in sine un atelier de strategie de business derulat impreuna cu echipa clientului.
In toate etapele de audit se lucreaza pe metodologii si cu instrumente de analiza strategica de business.
În cazul in care echipa nu este pregatita sa inteleaga anumite concepte cheie de strategie, trece printr-un curs de strategie de business care dureaza intre 2 si 4 zile.
Practic, auditul de strategie de business este o succesiune de intalniri de lucru de strategie de business moderate si mediate de consultant in care aplicam principii, tehnici si instrumente de management strategic verificate.
Auditul de strategie de business este consultanta. Nu coaching, training sau mentorat
In auditul de strategie de business se lucreaza efectiv pe o strategie de business. Nu sunt nici sesiuni de coaching si nici de mentorat (desi ambele pot fi de folos in proces, ca suport).
Ca in orice procese de consultanta, se defineste de la inceput un proiect de consultanta, cu o lista de livrabile si cu un set de termene si de etape in derularea acestuia.
Cand este necesar un audit de strategie de business?
Auditul de strategie este necesar in fiecare an. Ca si auditul financiar. Nu inteleg de ce facem audit financiar dar nu facem efortul de a ne evalua strategia de business care sta la baza acestor rezultate financiare.
Niciodata nu este prea tarziu pentru a incepe acest proces. Chiar daca deja ai lansat strategia in implementare, tot poti derula un audit de strategie prin care poti avea rezultate suprinzator de bune pentru compania ta.
Ba chiar, in anumite situatii, auditarea unei strategii in timpul etapei de implementare este si mai eficienta decat cea care se face in timpul etapei de formulare.