1. Strategia este ȘI acțiune ȘI planificare
Strategia pentru afaceri și planificare rațională, detaliată dar și acțiune concretă. Strategia apare atunci când am și plan dar și acțiune. Amândouă: plan și acțiune și nu doar una dintre ele. Livrabilul unei strategii nu este un plan (un document, un excel, un gantt de project management etc) ci este acel rezultat concret și intenționat din viața reală pentru care am făcut planul. Am obținut rezultatul? Atunci a fost bună strategia. Nu? Atunci strategia în total nu a fost bună, nu doar planul sau execuția
Mituri frecvente:
- ”Am trimis planul strategiei, am terminat strategia”,
- ”Strategul doar gândește și planifică și managerul trebuie să execute”
- ”Am obținut altceva decât am stabilit dar nu e rău. Până la urmă strategia fost bună”
- ”Nu am nevoie de planificare. Strategia mea este să văd ce fac în fiecare zi”
2. Strategia pentru afaceri este un proces organic, nu o succesiune de etape
Strategia este un proces organic în care atât planificarea cât și acțiunea efectivă se influențează reciproc și se optimizează pentru a atinge rezultatul intenționat. Ideea că ar putea exista un plan strategic 100% corect și că acesta trebuie implementat ulterior ca atare este complet eronată. În realitate, implementarea modifică planul și invers. Adesea unele dintre acțiunile strategice au loc în afara planificării lor și pot modifica astfel întregul plan.
Mituri frecvente:
- ”Planul strategic a fost bun. Implementarea a fost proastă și de aceea nu s-a obținut rezultatul intenționat”
- ”Am terminat cu planificarea, nu mai avem nevoie de planuri. De acum înainte începe implementarea strategiei”
- ”Nu putem modifica nimic în practică pentru că așa e în planificarea strategiei”
- ”Nu are sens să faci plan pentru că oricum când implementezi o strategie totul se schimbă”
3. Strategia se bazează pe valori
Oricât ar părea de ciudat, o strategie reală se bazează înainte de toate pe valori și apoi pe rațiune și creativitate. Un om sau o companie fac alegeri și se comportă în virtutea unor valori proprii (conștientizate sau nu) foarte clare. O strategie (personală sau de business) care ar avea obiective sau care ar implica acțiuni contrarii acestor valori, deși ar putea fi, la prima vedere foarte corectă, totuși ar fi imposibil de aplicat pentru respectiva persoană sau companie.
Mituri frecvente:
- ”Știu că valorile noastre cheie sunt legate de creativitate însă trebuie să facem o strategie bazată pe eficiență”
- ”Valorile sunt pentru clienți și pentru presă. Noi trebuie să facem bani”
- ”În business e o junglă. Nu putem să ne bazăm pe valori în strategia noastră pentru că nici alți nu o fac”
4. Nu există om fără strategie personală sau companie fără strategie de business
Și oamenii și companiile au valori. Poate că acestea nu sunt complet conștientizate (în cazul oamenilor) sau nu sunt bine definite și formalizate (în cazul companiilor) însă aceasta nu înseamnă că nu există. Valorile (cele reale) sunt cele care ne fac să facem alegeri. Valorile sunt cele care țin loc de strategie formalizată într-o companie (vă amintiți ce spunea Drucker ? ”culture eat strategy for breakfast”?). Valorile interne sunt cele care ne dau individualitate. Om sau / și companie. Și strategiile apar atunci când facem lucrurile consistent cu propriile noastre credințe, bune practici, valori. Sunt strategii emergente dar tot strategii și ele.
Tocmai de aceea, nu există om sau companie care să nu aibă o strategie. Poate că aceasta nu este conștientizată, poate că este prost realizată dar ea totuși există. Tocmai pentru că nu există om sau companie care să nu își planifice DELOC acțiunile și care că nu aibă DELOC obiective.
Mituri frecvente:
- ”Suntem o firmă prea mică pentru a avea o strategie”
- ”Noi nu avem o strategie pentru că nu putem să ne pierdem timpul cu așa ceva când avem atât de mult de lucru”
- ”Strategia mea este să nu am nici o strategie”
5. Strategia pentru afaceri are un singur obiectiv, clar, neinterpretabil
Strategia are un singur obiectiv. Nu poate avea obiective alternative. Pot exista strategii alternative pentru un obiectiv dar nu și invers. Adesea, decizia legată de asumarea unui obiectiv este parte integrantă din strategia pentru îndeplinirea în sine a obiectivului (mai ales în zona corporate).
De asemenea, claritatea obiectivului este extrem de importantă. Dacă acesta nu poate fi exprimat clar, simplu și neinterpretabil, atunci nu este un obiectiv real.
Mituri frecvente:
- ”Strategia noastră este de a ajunge în 3 ani top 3 în industrie sau de a avea o cotă de piață de peste 30%”
- ”Obiectivul nostru este să îi depășim pe competitorii noștri X și Y”
- ”Obiectivul nostru este să nu mai avem pierderi”
6. Strategia este disciplină
Strategia este un proces în care trebuie investite și energie și disciplină. Definirea obiectivului, planificarea, implementarea, optimizarea strategiei se poate face doar cu disciplină. În cele mai multe cazuri, echipa care lucrează la o strategie este distrasă de activitățile de zi cu zi și amână succesiv lucrul la strategie până în momentul în care aceasta este virtual compromisă. Disciplina înseamnă a aloca timp, resurse și disponibilitate și de a urmări consecvent realizarea strategiei.
Mituri frecvente:
- ”Nu luăm decizia asta azi pentru că avem altele de făcut”
- ”Știu că nu am făcut câteva activități din strategie de câteva luni dar ne vedem într-o zi și le bifăm pe toate”
- ”Vom lua o pauză în implementarea strategiei”.
7. Pentru fiecare strategie există un singur responsabil
Cel care își asumă obiectivele, își asumă și strategia. Cel care își asumă strategia este cel care își asumă planificarea, implementarea și optimizarea ei. Își asumă indicatorii de performanță, echipa și resursele. În ultimă instanță, o strategie este a unui singur om. Într-o companie dar și în viața noastră de zi cu zi, responsabilitatea pentru obiectivele și strategiile pe care ni le asumăm este a noastră și doar a noastră.
Mituri frecvente:
- ”Nu am fost de acord cu obiectivele dar am făcut strategia”
- ”Eu mă ocup doar de implementare. Resursele și obiectivul strategiei sunt fixate de management”
- ”Aceasta este o strategie pe care am fost silit să o aplic”
8. Eșecul strategiei face parte din strategie
Mitul strategiei de succes este bazat pe mitul absenței eșecului în strategie. Fiecare om și toate companiile de succes au avut și strategii care au eșuat (care nu și-au atins obiectivele). Realitatea este că o strategie are mai multe șanse de a fi un eșec decât un succes și că, numeric, majoritatea strategiilor eșuează (unii sunt foarte pesimiști și merg până la 80-90%!). Dar cele care sunt de succes aduc beneficii imense.
Oamenii și companiile care au gândire strategică includ în strategie și planuri pentru eșecul acesteia și nu îl culpabilizează pe responsabilul acesteia. Adevărul adevărat este că în viață și în business atât de multe lucruri pot merge diferit față de ceea ce credem și știm încât o strategie cu adevărat reușită este o excepție și, aproape fără dubiu, nu poate fi replicată nici în aceeași companie și nici în alte companii cu un grad ridicat de certitudine.
Mituri comune:
- ”Dacă nu reușim cu această strategie, suntem niște proști!”
- ”Această strategie va fi cu siguranță un succes pentru că a funcționat perfect la altă companie similară cu a noastră”
- ”Nu are sens să gândim negativ. Această strategie va fi bună!”
9. Strategia nu este diferită de business ci este chiar business / viață
Strategiile de business SUNT chiar business așa cum obiectivele individuale de dezvoltare personală a unui om SUNT viața lui. Strategiile nu se petrec în afară ci fac parte integrantă din ceea ce facem și ceea ce suntem. Strategiile de business sunt proiecte interne care, ca orice alte proiecte, costă bani, resurse și timp și produc (sau nu beneficii). De asemenea, strategiile noastre de dezvoltare personală se petrec în viața noastră, zi de zi, pe banii, resursele și timpul nostru și ne aduc (sau nu) beneficii.
Mituri comune:
- ”Acum avem de lucru, nu avem timp să ne ocupăm de strategii”
- ”Nu ne costă nimic să ne adunăm împreună și să gândim o strategie”
- ”Cât timp implementez această strategie trebuie să pun totul pe hold”
10. Strategia de succes schimbă vieți în bine
Strategiile reale de succes sunt cele care schimbă vieți. Prin rezultatele care sunt atinse, strategiile transformă direct viețile celor care le implementează, ale clienților, partenerilor, ale întregii piețe sau chiar la nivel. Ele aduc valoare suplimentară și sustenabilă direct în viețile oamenilor și nu doar a companiilor.Dacă, în schimb, strategiile respective nu fac decât să modifice conturile bancare ale unei persoane sau să afecteze doar un număr mic de oameni, fără să aducă nici un fel de valoare suplimentară, atunci nu sunt strategii reale. Sunt simple tactici temporare sau acțiuni individuale limitate și egoiste care vor contribui la alterarea reputației și încrederii liderilor și companiilor respective.
Mituri comune:
- ”Am gândit o strategie prin care să putem stoarce mai mulți bani de la clienții noștri”
- ”Strategia prin care disponibilizăm 10% din personal ne poate aduce o creștere a profitului cu 30%”
Pentru mine aceasta este definiția strategiei: un plan și un set de acțiuni asumate și puse în practică, susținute de un set de valori interne proprii, prin care vrem să atingem un obiectiv clar care să ne aducă valoare.