Modelul afacerii nu este despre ce vinzi (produse, servicii etc), ci despre cum vinzi. Cum comunici cel mai bine valoarea și beneficiile serviciilor și produselor tale către clienții cei mai valoroși pentru tine?
Model de business
Modelul de afaceri este nu despre ceea ce produci sau despre ce servicii oferi, ci despre cum le pui pe acestea în valoare și despre cât de bine vinzi. Modelul de afaceri este despre cum poți valoriza mai bine produsele și serviciile tale.
Un model de afaceri eficient și sănătos stă la baza oricărui business de succes și inovarea lui aduce de fiecare dată creșteri exponențiale în veniturile obținute fără să fie nevoie să se modifice baza de servicii sau portofoliul de produse oferite.
Procesul de consultanță pentru definirea și inovarea modelului de afaceri are mai multe etape:
- Definirea modelului de business (model business canvas)
- Definirea value proposition
- Definirea profilului de client pentru fiecare tip de produse/serviciu/game produse/servicii în parte
- Definirea value map pentru fiecare produs / serviciu
- Definirea soluțiilor de inovare în modelul de business
- Modelarea scenariilor de afaceri și financiare pentru fiecare soluție în parte
- Realizarea planului pentru primul proiect de inovare ales (prima iterație a noului proiect de inovare în afaceri)
Durata: se stabilește în fiecare caz în parte
Rezultate:
- 1 model de afaceri detaliat (actual)
- 4 sesiuni de business coaching pentru management
- 1 sesiune de training de management strategic pentru echipa de management
- 1 business model actualizat
- 1 raport cu modelarea soluțiilor inovative alese
- 1 planificarea primei iterații de inovare
Un model de business este despre propunerea de valoare a afacerii tale
Modelul afacerii nu este despre ce vinzi (produse, servicii etc), ci despre cum vinzi. Cum comunici cel mai bine valoarea și beneficiile serviciilor și produselor tale către clienții cei mai valoroși pentru tine?
Deși exista cateva zeci de tipologii de modele de afacere, în fapt fiecare business are propriul său model de afacere pentru că fiecare firmă are propria sa propunere de valoare (value proposition). Și tocmai acest lucru o diferențiază și îi conferă valoare în ochii clienților.
- Primul pas în acest proces este, de aceea, tocmai de a clarifica propunerea de valoare pentru produsul /serviciul tău (ceea ce implică realizarea prealabilă a unui profil de client corect pentru clientul tău).
- Al doilea pas este de a realiza modelul de afacere actual pe care îl are firma ta, pe metodologia business model canvas
- Al treilea pas este de a găsi alternative la actualul model și de a testa eficiența acestora pe procesele cheie de afaceri
- Al patrulea pas este de a decide care dintre variantele analizate este cea optimă (cea care aduce impact maxim pentru firma ta)
- Ultimul și cel mai important pas este de a formula o strategie axată pe noul model de afacere și apoi trecerea la execuția strategiei respective.
Cum îți poți pune valoarea în valoare mai bine?
Cum poți arăta clienților tăi că valoarea produselor și serviciilor tale este ridicată? Și cum poți transforma această poziționare în avantaj de business? Și, mai ales, cum convertești apoi acest avantaj în vânzări cu valoare mai mare?
Programează o întâlnire pentru a discuta proiectul tău (fee-free meeting)
Inovarea modelului de business
Vrei sa ai un hotel sau sa fii AirBNB? Vrei sa ai o companie de taxiuri sau fii Uber? În ambele variante, serviciul este același: închiriere camere și, respectiv, transport auto. Însă modul în care Uber a ales să vândă acest serviciu este complet diferit de felul în care vinde o companie de taxiuri. Și cu alte venituri..
Despre acest lucru este vorba și în inovarea modelului de business: despre cum pot să vând mai mult, cu costuri mai reduse, mai eficient etc fără sa schimb produsul și procesul de producție sau serviciul meu?
Lucrăm aici cu metodologiile cele mai eficiente de definire a modelului de business (business model canvas) și folosim sesiuni de business coaching pentru a ne clarifica și inova value proposition.
Inovarea modelului de business este despre cum să crești veniturile din vânzări fără să îți schimbi radical produsul/serviciul. Și, în ultimă instanță, este despre cum îți valorizezi valoarea (cum îți pui valoarea produsului în valoare în piață).
De cele mai multe ori, inovarea modelului de afaceri implică:
- repoziționare în piață
- optimizare strategie portofoliu și de preț (ce și la ce preț vand și cărui profil de client)
- redefinirea value proposition și relansare campanii de marketing
- clarificarea și redefinirea profilului de client
- eficientizarea value chain
- modificare / eficientizare modele de vanzari
- extinderea către noi piețe sau noi categorii de clienți
Procesul de inovare de model de business este unul de consultanță însă procesul de generare de idei și de clarificare a obiectivelor și a value proposition este unul de coaching pentru strategie.
Întrebări
Cat dureaza un proiect de inovare de model de business?
Un astfel de proiect durează 2-6 săptămâni și implică:
- clarificarea și re-definirea value proposition,
- dezvoltarea de profile de clienți complete,
- realizarea modelului de business,
- dezvoltarea de soluții inovative de modele de business alternative.
Aceste etape implica și sesiuni de coaching pentru strategie șii sesiuni de training online.
La finalul acestui proiect vom avea un model de afaceri nou care este validat pe procesele de business din firma ta.
Însă implementarea acestuia implica alte două procese: realizarea unei strategii de business pe baza acestui nou model și apoi implementarea și execuția a acestei noi strategii (care sunt proiecte separate)
Cum vom lucra efectiv?
Vom lucra inițial în întâlniri cu ownerul companiei și cu echipele de marketing, sales si customer support pentru a definitiva propunerea de valoare, profilul de client și, la final modelul de afacere.
Apoi vom avea sesiuni de business innovation (sesiuni de coaching) și, la final, vom lucra pe documentele rezultate pentru a genera noul model de afacere.
În program sunt incluse și cursuri online la care poate participa întreaga echipă. Aceste cursuri detaliază pas cu pas procesele cheie de definire a customer profile, value proposition etc.